Piše: Bratislav Bato MEDOJEIĆ 04. 06. 2016.
Izložbu prati katalog u kome su svoje kritičke osvrte i
eseje, priložili brojni italijanski estetičari i kritičari. U njemu se našlo
mjesta i za ambasadora Italije u Crnoj Gori: Vicenza Del Monaca, koji upućuje
na „univerzalni jezik slikarstva, zbog njegove izuzetne sposobnosti da oslobodi
emocije i pruži glas ośećanjima“. On izdvaja, kao glavnu karakteristiku
autorovih djela, uporednu vezu tradicije i tehnologije. Kustos ove izložbe,
Ermenegildo Frioni, za autora kaže da je Đenovese u svojim lutanjima: „astronaut
umjetnosti, umjetnik koji se hrani eksperimentima i otkrićima“. Konstatuje i to
da: „U manuelnosti njegovih djela prisutna je istorija i prošlost: stalno
upućivanje na mitove i legende.“ U katalogu se nalazi i inspirativni poetski esej
Franceska Gallo Mazzeoa, pod nazivom Imaginarne kosmologije, čiji naslov na samom
početku opravdava: „ Kosmologije kao zaljubljivanja, kao otkrovenja, priče koje
se iznenada bude, kao pogledi nebeskog svoda.“ U tom duhu i nastavlja
objašnjene autorove potrebe za stvaranjem, kao „posebnu ličnu kartografiju koja
se mora realizovati“. On cjelokupan opus Đenoveseovih djela definiše i
konstatacijom koja govori o abicijama
umjetnika: „Nalazimo se u umjerenoj, kartezijanskoj nadrealnosti, koja ne
dozvoljava da je zaprepasti ogromnost problema.“ Zapravo, ova konstatacija i
svrstava umjetnika u stadij savremene umjetnosti u kojoj su se mnogi okušali na
razne ideološke načine, a koji, takođe, vrve i od spekulacija na uštrb
kvaliteta likovnosti koju prvenstveno treba da pruže. Ipak, interesom za kosmologiju
i započinje put umjetnosti i estetike na svom civilizacijskom putu, što nas
vraća riječima ambasadora Italije na „vezu tradicije i tehnologije“, ovog
autora ozložbe.
Ono što je sasvim jasno , jeste da ovaj umjetnik želi da objedini
svoja interesovanja iz različitih oblasti. On to radi partikularno i utopijski,
što se jasno može sagledati u njegovim radovima sa kojim predstavlja Andromedu,
u kojima povezuje nauku i astrologiju. U matematički tačnoj konstelaciji
sazvežđa na mapi vidljivih zvijezda, u kojoj se nalazi Andromedina galaksija,
koju su stari astrolozi tretirali kao zvijezdu, iscrtava trakama istu onu zamišljenu
liniju koja ih povezuje na starim astrološkim mapama. Ali on to ne čini poput
njih, da bi izvukao oblik astralnog znaka, s kojim bi simbolično definisali prirodu
enegije kojom zrači, time je i objasnili, već je predočava kao neki tajanstveni
znak, odnosno fiks ideju koja treba da je konstanta, sinonim nečeg. Ali, ako se
u jednom dijelu nameće matematička tačnost, onda se ona mora proslijediti do
kraja, u konstelaciji odnosa sa svim
drugim elementima kompozicije jedne instalacije, što je izostavljeno, odnosno,
nastavljeno na spekulativno utopijski način. Ta spekulacija ni u svom startu ne
daje mogućnost da bude tačna, niti metafizična, jer joj je takva i konstrukcija
na kojoj je fiksirana. Iscrtana linija/traka je dvodimenzionalni obrazac,
prikačen poput etikete na spoljnjem dijelu trodimenzionalne konstrukcije, a ne
kao njen trodimenzionalni sadržaj. Tako da je unutrašnjost konstrukcije ostala
bez sadržaja. Trodimenzionalnu konstrukciju najčešće čine žičane kupe koje
treba da objašnjavaju istovjetan razvoj kretanja svih elemenata koji su u njoj,
a ne na njoj, (odnosno ,astrološke zvezdane konstelasije), jer se sličnom
kartografijom tako predstavljaju i u nauci. Međutim, problem je u tome što to
sazvežđe predstavljaju kosmički elementi sa supritnim i različitim pravcima kretanja,
a nikako istovjetnim, da Đenoveseova konstrukcija postaje time izlišna. Po
nekim naučnicima, ta Andromedina galaksija direktno leti u susret našem Mlečnom
Putu, odnosno, zvijezdama koje su u njenoj astrološkoj grupi. One, zapravo, u prostoru i
ne čine nikakvu kompaktnu skupinu, kako se to čini iz položaja našeg vidnog
oka, a koja je zavaravala stare Vavilonske ravsarise
(heb.- astrologe), odakle vodi porijeklo. (Kako navode neki etnolozi, oni
su nosili slične izdužene kupaste kape, što je možda i navelo autora na pomisao
da su još tada znali za širenje kosmosa i galaksija, kako navode moderni
astronomi. Tom logikom je, možda, došao i do saznanja, da brojni drevni
predmeti, ustvari, objašnjavaju tadašnja tajanstvena kosmička saznanja. Ipak, u
nauci, to je sve na nivou spekulacija, ali u domenu objašnjavanja fenomena
tradicije, može biti vrlo inspirativno predstavljanje, ukoliko se zadovolje elementarne
tačnosti i estetski fakori.)
Instalacije sa kojim se predstavio, pored metalnih
konstrukcija, postoje i one od savijenih konopa i ter-papira, odnosno
šmirgl-papira, koji simbolizuju razvojne spiralne putanje nebeskih tijela, pa i
cijelog kosmosa, u prostoru i imaju prizvuk banalnosti. A možemo ih tretirati i
kao autorovo viđenje kosmičkih crvotočina u čijim prolazima ne postoji vrijeme,
a oko kojih se poput paučine skupiljaju istrošeni ostaci, neaktivne i
razjedinjene materije atoma. Uz snažnu simboliku koju imaju prosti upotrebni
predmeti (užad, drvo, šmirgl-papir, drvo, limene šipke), predstavlja jedinstvo nebeskih tijela i
procesa koji su u opisu naučnih teorija, koji više liče nekim enormnim čaurama
larvi ili drevnim upotrebnim predmetima kojima se zaboravila svrha, izvan
svakog modernog futurističkog pristupa, koji su u anti-umjetnosti plivali po
Evropi sedamdesetih.
Đenovese na nekim svojim skulpturama upućuje na arhetipsku snagu
simbolike i elementarnosti, ali na estetskom polju ne pronalazi takvo
ishodište, niti otkriva veću kreativnu slobodu od opšte prihvaćenih stajališta,
pogotovu kad je riječ o instalacijama koje u sebi nose konstrukciju, koja sama
po sebi traži specifičan likovni pristup, a ne puku propratnu deskripciju, koja
najčešće služi kao čiviluk.
Sa svojim dizajnom autor je iskočio iz struke koja je u
domenu primijenjenih umjetnosti i vinuo se visoko da simbolično dizajnira
kosmos. Na svojim slikama teži dekorativnom apstrahovanju, a instalacijama
brutalnostima, koje iz pozitivističkih naznaka primitivne umjetnosti znaju
preći i u estetsku banalnost.
Kao posledica uvođenja kablovske televizije, ljudi su se
oslobađali satelitskih antena, što je dobar i povod da promijene namjenu. Njin dvostrani
oblik, konusan i konkavan, umjetnik je uključio u svoj koncept kojim želi
objasniti kosmos i nebeska tijela. Konusan oblik ima direktnu asocijaciju
sfere, što je umjetniku olakšalo ostale procese rada na asocijativnom planu
prikaza nebeskih tijela. U ravnomjernom monohromnom oslikavanju njine površine
arabesno i apstrahovano ih oslikava. To u podslikavanju radi na slikaski
vulgaran i mehanički način, jer vulgarnost vidim u jednoj te istoj boji koju je
nanio preko bijele podloge, i dok je još sveža, adekvatnim predmetima ih miče i
razmazuje, stvarajući tim efektom valerske arabeske. Neke detalje tih arabeski
kasnije stilski linearno dorađuje i izvlači od ostale cjeline. Ali, i pretvara
u simboliku čijom dekorativnošću ornamentike ona na lirski način učvršćuje
svoju snagu. (A tako nešto sa biljnom ornamentikom se može viđeti na zidovima
Pompeje.) Sve te tako oslikane površine najviše podsjećaju na štampane dezene
tkanina, da sam prvo posumnjao da ih nije nalijepio preko konusnih površina.
Ali, sam se kasnije zapitao da li ovaj umjetnik nosi iskustvo iz rada na štampi
tekstila.
U Danima državnosti Crne Gore, u Galeriji Dvorac Petrovića,
održana je izložba crnogorskih arhitekata, koja treba da pretstavlja našu
zemlju na Venecijanskom bijanalu arhitektre. I ovde, kao i u Veneciji izložbu
je otvorio ministar Gvozdenović. Ključna rečenica koju je tada izgovorio, kao
kakav božanski aksiom, je ta da arhitekti oblikuju prostor.
Crna Gora se na Venecijanskom bijenalu arhitekture
predstavila sa izložbom na kojoj su predstavljeni razvojni projekti Ulcinjske
Solane. Tim povodom se oglasila Njemačka ambasadorka na TV Vijesti, izjavivši
da je naša država, samo za troškove izložbe, potrošila 150 000. eura, a da se
problemi u Solani ne rešavaju, niti je u zadnjih dvadeset godina u nju uloženo
i centa. A to će ugroziti i otvaranje
Poglavlja 27.
Śutri dan se oglasio ministar Gvozdenović. Napao je
ambasadorku da ga sprečava da afirmiše problem Ulcinjske solane u svijetu,
(vjerovatno, ne bi li našao koga da kupi pumpe za solanu), što je slično
kamenovanju ambasade. Dakle, istu dobronamjernu osobu, koja je problem solane
afirmisala u Evropi, i kojoj svijet, a prvenstveno mi, treba da zahvalimo što
će posle toliko vremena on morati da se rešava, a ne da bude predmet pljačke
državne imovine. (Svakim odlaganjem rešavanja problrma smanjuje se broj ptica u
ovoj važnoj destinaciji solane, što je nekima cilj.) Gvozdenović, je propustio
i da kaže zašto traći toliki državni novac, sa čijom je polovinom mogao kupiti,
makar, pumpe solani, i tako krenuti sa mrtve tačke. Ali je kao visoki
funkcioner, koji mnogo drži do stajlinga, kao kakvo lokalno momče bez ośećaja
odgovornosti, zaboravio da je njegovo javno obraćanje ambasadorki, obraćanje crnogorskog
naroda vladi i cijelom njemačkom narodu, koji je našem narodu nebrojano puta
slao donacije, doduše, ne i lično njemu. A takvo ponašanje nije dobro ni za
promociju turizma za koji bi, po zvanju, trebao da ima senzibilitet i da se
zalaže.
No comments:
Post a Comment