Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 15. 05. 2016.
Uzalud mutnoj Morači bistra Ribnica kad je na śeveru
nevrijeme. Domaće obmane i klevete ne jenjavaju, što je izvan svega onog što se
naziva kultura. I babe-vračare imaju
svoje učešće u tome. Po njinoj licemjernoj recepturi ni agresije nijesu isključene, pogotovu kad
im je omogućen širi auditorijumom. Tako je i Ognjenov otac, u svoj svojoj muci,
koju je imao za izgubljenim sinom, bio prisiljen da se i fizički brani od
klevetnika, koji su od rođenja zavađeni sa sobom, a iz „humanih“ razloga i sa
Bogom. Kao u Bibliji: „Milosrđe zlih zapravo je okrutno.“ A zlo je svuđe đe
istinu zamjenjuju obmane. Policija, umjesto da takve grešnike smjesti na
psihijatrijsko ispitivanje, konstatuje da nema osnova za njino krivično
gonjenje, pa su isti slobodni da pređu na sledeće žrtve.
Anđelski čista Ognjenova duša je mnoge dotakla u srce. Kao
da je vođena nekim proviđenjem, predala je svoju žrtvu drugima na oltar života,
kao katarzu, koja upućuje na iskonski
pravedne puteve zajedništva kojim
trebamo ići. Ipak, to opoziciji nikad neće biti jasno. Iako se kuvaju u istom
loncu, samoživost im ne dozvoljava ni ośećaj kad jedni drugima trebaju pružiti
pomoć. Zamjeraju i onima iz pozicije kad pređu u opoziciju, da bi im pokazali
svu snagu svoje političke tupavosti. Tako
misli jedan dio naroda, ali, ako čestiti mrze laž i pljačku, treba im pomoći, jer davno je rečeno da
pravednost uzvisuje narod. A ona je danas postala neophodnija od bilo kakvih
ideala.
Na psihijatrijsko ispitivanje bi trbali poći i oni kojima je
profesionalna dužnos da istinito informišu javnost o svim faktorima koji utiču
na štetne posledice zajednice. Ipak, u
opštoj trci za funkcije, treba se i zapitati: da li je moguće da ljudi sa previsokim mišljenjem o sebi mogu
sagledati i svoje greške? Jer, otkud bi bila ovolika tolerancija na razna zla -
kao vidove laži i kriminala, da neke ličnosti nijesu sazdane i od krupnih
greški koje navode na pohlepu. Zato je sve češća i krilatica “da čovjek vredi
onoliko koliko ima novca”.
Prizemna politička popaganda i nagoni potrošačkog društva su
iskristalisali očigledne primjere automatizacije svijesti, izvan domašaja razuma.
Ipak, samo je u tome lakovjernost znak
ludosti. Mnogi dobronamjerni građani se olako
prepuštaju onim sugestivnim i licemjernim prodavcima magle koji sa nekog “uzvišenog”
pijedestala najviše obećavaju, radi svojih sebičnih interesa, koji su uvijek
proizvod neke mržnje kojom balansiraju po potrebi, u zavisnosti od ciljne
grupe, pa su jedni u širem opusu isključivo za stare vrijednosti, drugi za nove. To liči prodaji nekog lijepo
upakovanog proizvoda koji je bajat i neupotrebljiv. Ali, nekima ambalaža, a
nekima proizvod može biti nova ili stara vrijednost, važnija od zdravlja i istine jer
je svoje ludosti primoran da širi i čini.
Ipak, ono što ohrabruje je sve veći broj suverenista, koji
su uveliko nadmašili onaj broj sa referenduma, je priča za sebe, jer narod
politički sazrijeva izvan domašaja stranačkih uticaja i dioba. Ono što predstoji
od sledećih izbora je velika borba za vladavinu prava i ugled Crne Gore, koja
je već stekla prijatelje u svijetu.
Ispitivanja javnog mnenja pokazuju i neka latentna svojstva
kojih do sada nije bilo: da se ove “izborne godine” građani neće opredjeljivati
za političke stranke isključivo po nacionalnom obilježju ili ideologiji, već po
poštenju i pravičnosti. Ako ništa, ostaje da se nadamo. A, to bi bio veliki
demokratski iskorak u ovoj jubilarnoj godini, iako je od davnina poznato da dobru
vlast utvrđuje pravičnost, kao što je i nepravda narodima sramota. Da nije tako
divili bi se varvarima, kao što uvijek ima onih koji su im naklonjeni. Tu svoju
bliskost prikrivaju licemjerstvom, jer svoje egoistične interese na realnim i
pravednim osnovama ne mogu ostvariti.
Zato na ovogodišnjim izborima neće biti važno kome će
građani povjeriti svoj glas, već da li će državu pokloniti DPS-u. Vjerovatno, ona
se može i preprodati, pa ko može da je kupi kupiće je, kao što je to jednim
dijelom i urađeno sa bezvrijednim vaučerima. A to je, na unutrašnjem planu, mnogo
gore od varvarskog pohoda na Dubrovnik, jer će kompletan ostatak nekadašnjih
vlasnika društvene svojine poći u najamništvo, sa ugovorima o radu koji će se
konstantno smanjivati dok ne dođu na nivo od šest mjeseci. Pa i kad zaboli mali
prst, dobije se otkaz kao zabušant.
Podrška iz vana nema koristi ukoliko se u samom narodu ne
rodi želja za promjene. A ona dolazi prosvjetljenjem i snaženjem srednjeg sloja
u kojeg kod nas niko ne investira već dezavuiše. Svijet je Franka decenijama
tolerisao u Španiji zbog toga što je oborio komunizam koji je prijetio da se
opet povrati. Ali niko u Evropi ne trpi u svojoj zemlji nikakvog političara,
niti toleriše njegovu i najmanju pronevjeru bilo čega, već ga automatski
katapultiraju izvan političkog sistema. Ipak, ogromnu toleranciju i strpljenje
iskazuju prema režimima drugih. Grčka pokazuje da se neke zavisnosti i
vještački mogu izazvati. U našem slučaju to nije teško pogoditi.
Dobre investicije su uvijek dobrodošle, ali biti pion u
rukama nemilosrdnog of-šor kapitala koliko god propagandno izgledalo
primamljivo je izgnanstvo od vlastitog gospodarstva. (Imamo brojna iskustva,
poput KAP-a.) Od sopstvenog truda i mogućnosti drugi će se sladiti. Čovjek tada
nije svoj na svome, već kao Jevreji „usrećeni“ u izgnanstvu, u velelepni Vavilon.
I kad su dobili slobodu, svi su pohrlili u razrušeni Jerusalim, ali svoj. A ko
nama brani da imamo demokratiju u punoj mjeri i vladavinu prava kao uslov za
svaki prosperitet društva, koje ima prirodne resurse i društveni potencijal za
mnogo šta? Vjerovatno, „varvari“ među nama.
U zavisnosti od okolnosti narod je sklon prilagođavanju, ma
kakvo ono bilo. (I to nije ništa novo od prvih napisanih redaka Biblije na
ovamo.) Kod nas su takvi i mnogi intelektualci, iako su škole trebale da ih
prosvijetle, dozvoljavaju jednom političkom subjektu da decenijama kreira
sudbinu zemlje kako mu se prohtije. (Zato kod nas nema dovoljno kritičke mase
za promjene, jer njina etika i znanje, zbog “neupućenosti” ili nedovoljne
razboritosti nije u mogućnosti da čini dobra djela od opšte koristi, već da
tancuju uz tuđe taktove i trče za mitom.) Mnogi poslušno oblomovski ćute unutar političkog biznisa, u debeloj
hladovini apanaža, sa svojim lažnim i kukavičkim umišljajima, i onda kad je
društvo dovedeno do ruba ponora. Ali, kako kaže Biblija: “I ludog smatraju
mudrim kad ćuti.” (Zbog toga su postali miljenici vlasti. Kad im se zaguli nokat na
prstu traže od Mila uput da se liječe u Švajcarsku. A, preśedniku države idu
zbog molitvi: “Filipe, pomiluj!”) Iako je taj srednji sloj glavni čuvar etičkih
i svih drugih vrijednosti, zbog sebičnih interesa, mnogi od njih bi se pogubili
ako bi izgubili orjentaciju usmjerenu ka vlastima. (Biblija kaže da: “Loš čovjek
želi plen iz mreže koruptivnih ljudi.”) Prosto, koruptivna vlast je postala alfa
i omega smisla njinog postojanja, kao da je od Boga. Zato i ne čudi često uopštavanje fraze da je “glas naroda, glas
Boga”, koja, van pravnog konteksta, uopšte nije tačna. O tome govori istorija, kao
i najstariji istorijski zapis iz Biblije, u vrijeme kada je Mojsije, poslije
izlaska iz Egipta, boravio u pustinji
četrdesetak godina, sa Božijim izabranim narodom. Nikad nijedan Bog nije bio
bliži čovjeku kao tada. Jehova je sa Mojsijem (Moše) često razgovarao, optuživao i kažnjavao njegov
narod zbog neposlušnosti, koji je vjerovao u svoje sebične interese i manipulacije
moralnih otpadnika a ne Istinitom Bogu. Božji
Zakon (kome je korupcija mrska), kao i savremeno pravo, proklamuje etiku koju
dobra vlast sprovodi, proklamuje i štiti a loša zloupotrebljava.
Tako je i Pozitivna stranka tražila od opozicije ministarsko
mjesto u Prelaznoj vladi iako je podržala postojeću vladu, nadomještajući time
bivši koalicioni ansambl. A u narodu se priča kako joj je trebala opozicija
dati to mjesto u Ministarstvu licemjerstva, ako ga ima. Ipak, i pored
“najboljih” namjera, svakoj oholosti putevi vode u svađu i sramotu. Usled
konflikta zbog duboke političke krize u zemlji, tako je ovih dana i Skupština
CG doživjela destrukciju. Opšta, verbalna brutalnost unutrašnjih političkih procesa
se prenijela u nju, pa i ona kulturološki počinje da predstavlja realnu slika
stanja u društvu, što je dijelu opozicije bio i cilj. Ta vulgarna realnost
posebno teško pada vladajućoj stranci, jer je u svijetu širila sasvim drugačiju
sliku svoje vladavine. Zato je sad u situaciji da na unutrašnjem političkom
planu konstantno revidira svoje stavove. Zbog dva ministarska mjesta, koja
nijesu vratili SDP-u, izgubili su pet,
pa je za očekivati i dalji slijed njinih pogrešnih, očajničkih poteza za očuvanje vlasti. U tom
pravcu, za očekivati je da će Pozitivnoj ustupiti neko funkcionersko mjesto,
čime će upotpuniti ukupnu šeradu. Sve su to primjeri koji pokazuju ne samo
etički već i kulturni vrijednosni sistem našeg političkog bića, koje bez jasnih
obrisa svog identiteta teži civilizovanom svijetu.
U svakom slučaju, neke se stvari drže na čvrstim stubovima,
a neke to uspijevaju i na trulom kolju, kad ih ima na hiljade, što je slučaj u
korumpiranim društvima. Uostalom, takve su se pokazale sojenice, iz prakse održivosti
naših dalekih predaka. (Ako ništa, mokri čvor im je besprekorno funkcionisao,
za takav vid “informativnog” društva, pa su i najbolji “plivači”, u njemu, bili
dobro rangirani.)
Na likovnom planu u Glavnom gradu, čiju prošlost poznajemo
po velikom broju kvalitetnih izložbi,
vrijeme kao da je stalo. I tako decenijama, kao sa identitetom. U narodu se sve
više čuje: “Kome će više kultura i umjetnost?” Od komunista na ovamo ne znam da
li se izgradila ijedna galerija, ili formirala u brojnim novogradnjama? Ako
jesu, onda su njeni glavni eksponati oni što u njoj rade, po sistemu afere
“snimak”. Primorski gradovi, koji turiste treba da primame i kulturom, su po
tom galerijskom i muzejskom pitanju jezivi. Mnogi Domovi kulture i KUD su
propala. Broj umjetnika se uvećava, a
proporcionalno tome, broj samostalnih izložbi, domaćih autora, se smanjuje, a
time i kvalitet. Kič je ušao na velika vrata i u nekad renomirane izložbene
prostore, kao kakav teror protiv umjetnosti, kulture, državnosti. Ipak, pošto
crnogorski identitet nije moguće graditi bez kulture i umjetnosti, to isto nije
poželjno raditi sa plagijatima i kičerajem.
U Galeriji ULUCG-a, je bila kolektivna izložba članstva, što
je mnogim mlađim umjetnicima i jedina šansa da svoje ostvarenje pokažu široj
publici. Međutim, ima i onih koje ništa ne obavezuje da se pokažu domaćoj
publici, već o trošku te iste publike nalaze način da izlažu van zemlje sa
radovima i izložbama bez ikakvog značaja
za autora i zemlju iz koje dolaze. Neke, Ministarstvo kulture po svom nahođenju
bira i šalje na rezidencijalne boravke (landaranja), širom svijeta. Ima i onih
koji lakše dobiju galerijsko odobrenje za izlaganje u inostranstvu nego li što
to mogu u svojoj zemlji, ali i tada troškove snose domaći poreski obveznici.
Tako, izgleda, da je bolje za našu kulturu, poput turističkih agencija, da se
izlaže u inostranstvo. Jer, izgleda, ne bi bilo lijepo da u tome opozicija uzme
primat na domaćem terenu, pa da izložbe otvaraju opozicionari i da se čuju
kakve riječi protiv vlasti, a još manje da se neko angažovano djelo/projekat
posveti prilikama u društvu. Vlast je takve šanse obezbijedila samo sebi, dok
bilo kakvo samoinicijativno izlaganje van zemlje, domaćih autora, ide samo njoj
u prilog, kao jeftina propaganda.
Ove godine je zavladala moda kolektivnih izložbi iz starih
resursa, pa je u Galeriji Dvorac Petrovića, na Kruškovoj glavici u Podgorici, takođe
bila organizovana izložba „Presjek crnogorske umjetnosti”, koju je selektovala
poslanica DPS-a u Skupštini CG, Žana
Filipović. Ne čusmo da je ikad u Skupštini progovorila o položaju kulture i
umjetnosti u zemlji, niti kakvim stručnim tekstom pokaza svoju profesionalnost,
iako ova izložba govori o njenoj
partijskoj angažovanosti na tom planu. Dakle, može se reći da ova izložba ima i
političku pozadinu. Tako je izostala i Žanina uvodna riječ o kvalitetima svog
izbora jer je izložbu realizovala bez kataloga, mada je, po nazivu, trebala
biti reprezentativna. Ona to svakako nije, jer obiluje prośečnim djelima i u
domenu stvaralaštva samih autora koji su zastupljeni na ovoj izložbi. Što bi
trebalo i da čudi, jer izloženi radovi nijesu iz fundusa CSUCG, koji je
organizator ove izložbe. Na izložbi su se predstavila 22 autora sa po dva svoja
djela, bez nekog naročitog izložbenog koncepta, sklada i suptilnosti, pa je
šarenilo opšta slika kojom zrači cjelokupni galerijski prostor, pogodniji za
prelijetanje pogleda nego li za zadržavanje. Tako da su neke slike, od istog
autora, diletantski razmještene u različitim prostorima galerije, kao neki
prekomjerni višak. Primjetan je i usiljeniji slikarski pristup, kao kakav modni
trend ili diktat, sa strukturalno pastuoznijim namazima boje, kod nekih autora, što je kod F. Jankovića
rezultiralo uništavanjem razigrane prozračnosti u postignutoj
dematerijalizaciji i dovođenja površine slike do trapavo grube zasićenosti; a
koja je Vujoševića zavela u površniju i vulgarniju dekorativnost. Po kvalitetu,
izdvojio bih samo djela Đ. Đokaja, V. Stanića i R. Radmilovića. Ono što je
iznimno na izložbi je i učešće Zečevića, kao tipičnog zastupnika Beogradskog
salonskog slikarstva, koji odavno živi u Beogradu, i neotuđivi je zastupnik
srpske savremene umjetnosti. To smatram lijepim gestom, čovjek je naše gore
list, ali po kvalitetu nije jedini, pogotovo kao reprezent, ako se zna da širom
regiona živi veći broj naših dobrih
umjetnika.
Od medija su građani mogli doznati i za jedini vrijednosni
sud prilikom odabira autora i djela za
ovu izložbu, a to je floskula Žane
Filipović da su učesnici izložbe: “dokazani u svojoj zemlji i inostranstvu”,
što, mislim, takođe nije ispoštovano, jer danas klasična izlagačka djelatnost
nije jedino mjerilo. Ali i da jeste nije baš tako. Dokazanost se mjeri i sa
brojem izloženih djela u stranim muzejima, što je rijedak slučaj kod naših
umjetnika. I ko može znati, u ovom vremenu čiji slikarski sajt je posjećeniji.
U svakom slučaju su enormno više posjećeniji nego li bilo kakva izložba. Oni
omogućuju da u istom danu slike pogledaju građani sa svih kontinenata. A
pregledaju ih i na hiljade galerista i muzeologa širom svijeta. Sve viši
problem u izlaganju kvalitetnih djela u
svijetu je u tome što su troškovi previsoki, jer je i osiguranje veliko, kao
glavni uslov i često nepremostiva barijera za umjetnika koji želi veći
publicitet, priznanja i profit za svoj rad. Zbog toga se nastanjuju i rade u
vodećim metropolama svijeta čekajući svoju šansu da predstave svoja ostvarenja
stručnoj javnosti. A, divlje pravljene izložbe nijesu ni od kakvog renomea,
osim onog što od toga ušićari privatni galerista neke nerenomirane galerije, pa
time brojnost i mjesto održavanja izložbi ništa ne govori.
Stigli su i rezultati Konkursa* za sufinansiranje
“stvaralaštva” od Ministarstva kulture, po starom uhodanom receptu. Umjesto da
se novac rasporedi stvaraocima, za kvalitetne projekte, putem mjesečnih prihoda
koji bi im kontinuirano omogućili kvalitetnu i nesmetanu realizaciju, ovaj
Konkurs je stvoren samo za manipulacije. Zato se, opet, pokazalo da umjesto
podsticaja stvaralaštva, navodno, našu kulturu izvozimo iako je nemamo za
vlastite potrebe. Kvalitet nije bitan jer standardi za takvu vrstu “robe” ne
postoje, pa je to postala odlična prilika da se vidi svijet, pod
pokroviteljstvom postojeće vlasti. Moguće je od ovog ministarstva dobiti novac
i za magistarske i doktorske studije iako je to u nadležnosti drugih
ministarstava. Tako da ne izostaju ni rezidencijalni boravci u Sao Paolu u
vrijeme Olimpijskih igara. I to sve od 45 000 €, namijenjenih za cjelokupno likovno
stvaralaštvo Crne Gore. Nešto više od polovine godišnje poslaničke plate.
ULUCG, koje ima najbolju galeriju za izlaganje, kao najprestižnije mjesto za
dokazivanje likovnog stvaralaštva, i koja treba da organizuje najmanje 20
izložbi godišnje, (što je u opsegu cjelokupnog budžeta za troškove izložbe i
organizaciju) je dobila novac samo za jednu kolektivnu izložbu članova
udruženja.Osim tog izuzetka, u svoj toj priči mladi su potpuno isključeni po
pitanju ove galerije. Ali, ono što zbunjuje je i to što neko može reći da se
novac štedi, ali nije tako, već se rasipa i na potpuno nepotrebne stvari. Tako
četri časopisa OKF-Cetinje, sa vrlo ograničenim tiražom, jer ih niko ne kupuje,
dobija 25.000 €, što ga svrstava u najskuplje časopise u svijetu. (Po broju prodatih,
od cjelokupnog tiraža, iznosio bi po 1 000 eura po primjerku.) Isti izdavač,
OKF-Cetinje dobija i 12 000€, za prevodilaštvo i 15 500 za književno izdavaštvo.
Mnogi, uspješniji, ne dobijaju ništa, već životare od podaje u koju je uračunat
porez kao svakoj drugoj robi.
Mnoge su prijave Konkursa u startu bile odbačene, jer ovo
Ministarstvo raspolaže banalnostima s kojima sve može da objasniti i pravno
utemeljiti. Kvalitet nije bitan za realizaciju projekta, pa ni samo
stvaralaštvo koje su obavezni da pomažu i unapređuju. Beznačajno je za njih od
izuzetne važnosti, pa se shodno tome i ponašaju. Vjerovatno ih tome uči
partijska selektivnost i lična zavist. Tako, ukoliko nepoželjan aplikator traži
novac samo za katalog izložbe, biva odbijen jer nije naveo ostale sufinansijere
izložbe, iako je očigledno da oni postoje jer troškove izložbe ne čini samo
trošak kataloga. Ministarstvo mu to nikada neće ni reći, jer istu grešku, od
nepoželjnih, očekuje i sledeći put. A da ne bi nagađao pošteni autor projekta
izostavlja ono što ne zna, ali ako bi manipulisao, makar i sa jednim prikazanim
eurom, kao, imao bi šanse za sredstva. Ali, problema imaju i oni kojima su odobrena
sredstva. Od tačno navedenih neophodnih
troškova, čiju je vrijednost lako provjeriti, oni odokativno odobravaju
trećinu, četvrtinu, petinu... toga, čime ugrožavaju položaj, kvalitet i
realizaciju cijelog projekta. Zbog takvog “razumijevanja” neki se pitaju, da
nijesu kakvom greškom prijavu uputili na
pogrešnu adresu.
Sve se to radi u vrhu Ministarstva, kao u kakvoj stranačkoj
policijskoj stanici, iako to žele predstaviti drugačije, zbog čega su mnogi
umjetnici izgubili volju da ikad konkurišu. Ako nemaju koga u ministarstvu neki
i ne pomišljaju na konkurs. Zavladala je beznadežnost u kojoj profitiraju samo
oni koji su bliski vlastima, što se može smatrati stranačkim uspjehom koji za
pokriće može uvijek reći da se mnogi ne odazivaju iako na konkurs svi mogu
ravnopravno učestvovati. Ali kako? I zato ću navesti lični primjer tih naših
“novih vrijednosti”. Prije četiri godine dobio sam samo 500 eura za izložbu u
Sarajevu. Troškove galerijskog prostora i smještaj sam bio obezbijedio, i to
naveo u Prijavi. Okrenuo sam direktoricu Ministarstva Dragicu Milić, i pitao je
jesu li oni normalni kad misle da se za taj novac može u Sarajevu platiti
katalog a ne i prevoz slika, kako sam tražio. Ona mi je samouvjereno rekla da
se za taj novac može platiti prevoz, iako je to neistina. Pedeset mojih slika,
bez ambalaže, ispune do vrha kombi, što itekako košta. Ali, da bih je
razuvjerio da njena priča nema realnih osnova, već nešto drugo, pitao sam je
zašto je I. Buriću, koji je, takođe, iste godine organizovao izložbu crteža,
dato 3000 eura, iako on sa svojim crtežima može lako da uskoči u bilo koji
autobus za Sarajevo. Ona mi je rekla da su mu odobrili toliki novac jer je
konkurisao prvi put. A to u statutu o finansiranju niđe ne stoji, ali dokazuje
da oni rade na svoju ruku šta hoće. Tako im gluposti, svake vrste, godinama
olako prolaze, jer se umjetnici nemaju kome žaliti, ali i zbog toga što su
umjetnici i administracija dva potpuno različita i nepomirljiva svijeta. Zbog
toga i veći grijeh pada na samo Ministarstvo kultule, koje navodno vodi brigu o
njima i njinom stvaralaštvu. A kako će da vodi brigu o njima kad ni o
identitetu svoje države to ne rade, ili ne znaju odakle da počnu. Na svom sajtu
još nijesu uključili crnogorska slova, niti su dali direktivu da to urade
državni mediji i svi službeni dopisi.
Treba podsjetiti da su mnoge važne državne institucije
kulture izvan budžeta Ministarstva (CNP, CSUCG, Zetsko pozoriše, Zavod za zaštitu
spomenika kulture, Muzeji Cetinja...). Zato bi Ministarstvo trebalo prvenstveno
da brine o stvaralaštvu izvan institucija, pri čemu su samostalni umjetnici u
njinoj direktnoj nadležnosti, a koje ih resorno ministarstvo interno vodi kao
nezaposlena lica, kako bi izbjeglo mjesečnu naknadu koju bi im moralo plaćati
za rad i izlagačku djelatnost onih koji nemaju drugo zaposlenje, kada su
likovni umjetnici u pitanju. Ono i ne zna šta da radi sa stotinjak samostalnih
umjetnika, kao da su mu na teret, a ne primarna stvar, jer se radi o
profesionalnim stvaraocima koji ne traže drugi posao van svoje struke. U svojoj
nemarnosti Ministarstvu kulture su i tezgaroši, neki glumci u penziji,
samostalni umjetnici.
Radi upoređenja strateguja rada, treba zamisliti Ministra
poljoprivrede koji nikad ne izlazi na teren, što je teško i zamisliti, i
Ministre kulture koji nikad nijesu obišli ni samostalne umjetnike i uvjere se o
njinim uslovima rada, problemima sa kojim se suočavaju. Čak ih ne pozivaju na
bilo kakav dogovor ili upućivanje o kakvim promjenama nadležnosti i obaveza,
već sve što rade rade im iza leđa, tako je i Prijava za konkurs za mnoge pravi
galimatijas. Ali, vole svečanosti, sastanke širom svijeta i dočekivnja stranih
gosti. Oči im prije stižu na kraj svijeta prije nego li ono što mogu viđeti
ispred nosa. I od onog što vide da primjenjuju, bilo bi dobro. A mogli bi
pozaviđeti i Savićeviću šta čini za fudbalere,
fudbalski savez CG, njegovu infrastrukturu i kvalitet, kad na stadionima
više nema publike, niti prihoda od nje.
Povodom zadnjeg Konkursa, kontaktirao sam uvaženu Marinu
Čelebić, koja radi vrlo odgovoran posao u CSU, jer se po prvi put našla u
žiriju za likovnu oblast, da mi pobliže objasni o rezidencijalnim boravcima
koje Ministarstvo u velikoj mjeri finansira. Rekla mi je da o tome nema pojma.
To ne znaju ni moje kolege, ali, mislim, da Direktorica ministarstva Dragica
Milić i te kako zna. Ipak, to njeno “znanje” ostavljam njoj na obraz, bez i
najmanje želje da mi ga saopšti. A tržio sam, prošle godine, da mi se dostavi
spisak istaknutih umjetnika, kao i spisak samostalnih umjetnika, ali ih nikad
nijesam dobio. To je nezvanična tajna. (Istaknuti kulturni radnici, pored jedne
plate dobijaju još jednu koje im je obezbijedilo ministarstvo – za hladovinu; a
samostalni umjetnici nijednu – za stvaralaštvo.) Umjesto Ministrovog odgovora, Dragica
M. mi je dostavila opštepoznata pravila koja su potrebna za sticanje tog
statusa (iako to nijesam tražio), odnosno, o broju nagrada i priznanja. Samo je
izostavila činjenicu da bih za tako što morao biti član vladajuće stranke, jer
kome drugom nagrade mogu doći u ruke, poput Trinaestojulskih priznanja koja su
dobila dva ministra kulture, kao partijsku nagradu za visoku penziju.
Opšte nezadovoljstvo umjetnika sa Ministarstvom kulture
uopšte ne dolazi do javnosti. Učaureni u sebe, iz straha za odmazdom od,
navodno, klanova koji njim i oko njega upravlja, ustručavaju se saopštiti lične
probleme na koje nailaze. Ne žele biti i neshvaćeni jer se uvijek nađu
pojedinci u medijima koji na profesionalan način hvale opšte postojeće stanje,
iako to ne mogu reći za sebe. Zato se mnogima čini da su u mutnoj vodi od
svukud. Naš narod voli počasti, da se hvali i lako pribjegava vezama, ali kao
žrtve diskriminacije zbog lažnog ponosa i samosažaljenja radije ćute. Ipak,
najgora je čunjenica da je ovo ministarstvo duboko politizovano, daleko više od
svih. Borba je oko toga ko će iza paravana biti prvi a ne prosperitet kulture i
umjetnosti, kao što su to radili naši velikani koji su živjeli na ovim
prostorima. Navodno, brinu o državnosti koju su potpuno posvetili partiji, zbog
ličnih interesa, obezbjeđujući time opravdanje
i podršku za svoje žalosne postupke. Na taj način učvršćuju svoje
pozicije i ne dozvoljavaju nikakve promjene u postojećem stanju ukoliko od toga
sami nemaju koristi. Ali, da je drugačije, zar bi bilo kakva objektivnost,
stručnost i kvalitet mogla smetati državnosti, da bi se nečiji kvalitetni projekti
odbijali finansirati. Zaprava to može smetati samo lošoj politici ili pojedinim
uzurpatorima kulture koji se nalaze na visokim funkcijama.
U jednom dopisu Ministru tražio sam i to: zašto su u žiriju godinama
ista lica koja i mene redovno odbijaju. Ako iza mene stoje brojna dokazana djela
i kvalitetne izložbe, koje tome ne bi treble biti razlog, već to što sam o radu
članova žirija objektivno pisao u nekoliko navrata i zbog čega bi trebali da se
postide samo oni koji su ih angažovali, kao autore, za pravljenje loših luksuznih
monografija. Naravno, odgovor nijesam dobio, jer su procijenili da se sa time
pomirim dok se ne prestanem baviti kritikom koja otkriva šuplje strane društva.
Zato su mi i ove godine zabranili da štampam dvije knjige, pardon, nijesu
odobrili sredstva za štampanje knjiga na crnogorskom jeziku koje se bave
događajima iz kulture i likovne umjetnosti u našem društvu.
U žiriju ministarstva je učestali lik i jedan slikar, Slobodan Slovinić, o kome nijesam imao
priliku da pišem kao slikaru, jer mu nikad nijesam vidio samostalnu izložbu,
mada to zaslužuje kao predstavnik starije generacije, ili, kao umjetnik koji je
neke metode grafičkih tehnika prenio na uljano slikarstvo, o čemu još niko nije
pisao, te se može reći da još nije dovoljno poznat javnosti. Ali, pročitao sam
njegov tekst sa kojim je uredio monografiju CSUCG. (Uradio je nešto što niko
nikad nije, svoje tekstove je izmiješao sa tuđim, tako da mi je bilo potrebno
šire raspitivanje da dođem do saznanja šta je njegovo u svemu tome. Koautore je
samo deklarativno naveo na kraju knjige, kao da su mu pridržavali gumicu i
mastilo.) Za razliku od njega, ja ne mislim da zvanje akademskog slikara i
članstvo u ULUCG mogu značiti da je neko dobar ili iskusan slikar, ali on nije akademski
slikar kako se predstavlja, niti je završio bilo kakav fakultet, (osim neke
više ili večernje škole), da bi ispunjavao zakonski uslov da bude član žirija. U
tekstu “Kvazi monografija” (u knjizi “Vizije umjetnosti u podnožju crnogorskih
Propileja”), bez uvredljivih tonova, sam naveo samo neke objektivne primjere
njegovog opšteg obrazovanja, odnosno
neznanja koje je pokazao i potkrijepio neistinama (izmišljotinama), kakve se ne
mogu naći ni po selima, a ne za jubilarnu monografiju CSUCG. (I zbog toga bi on
na sebe trebao da se ljuti, a meni da zahvali, jer tako nešto neće više
ponoviti.) A monografija koju je pisao će biti svedočanstvo njegovih gluposti, a
ne moj tekst o njoj. Njegovim netačnostima u tekstu monografije će se zluradi smijati,
kao o palanačkom opštem neobrazovanju Crne Gore, a ne kao samovolji moći u
oholom omalovažavanju obrazovanja inteligencije ovih prostora. Ja sam u svom tekstu o njoj samo objektivno odvojio
njegove gluposti od kvaliteta koautora, jer ih nije dobro miješati, niti je Crna
Gora toliko mala i intelektualno propala da ne zna istoriju, kulturu i
umjetnost drugih naroda koji su dobrovoljno obogatili kulturno blago Crne Gore,
sa reprezentativnim primjercima svoje umjetnosti, kakve nemaju ni mnogo
renomiraniji muzeji u svijetu. (I Sloviniću krivo što se u državi nađe neko da
na to ukaže, da bi ga ista ta država angažovala da me zavitlava.) Pretpostavljam
da ju je pisao po partijskoj dužnosti ili poznanstvu, čije povjerenje i čast je
iznevjerio, čime je upropastio silni trud drugih vrijednih koautora
monografije. (Ako je nekome važnija zarada od istine, onda je to loše za
čovjeka, jer istina može da smeta samo varalicama, zbog čega autor nije trebao srljati
u nepoznato već toga biti svjestan.) Ali
nije se čuditi sujetnim ljudima na položaju, jer takvi “ljudi koji ne vole
opomenu i ukor za svoje djelo, ne vole ni znanje”, već Ministarstvu koje to
toleriše iako su obaviješteni za moj slučaj i dugogodišnji oholi terorizam
žirija. Dakle, tortura nije lična, već ministarska, koju ne trpim samo ja već i
mnogi umjetnici kojima je politička korupcija odvratna u institucijama kulture,
jer postoji samo zato da bi krivila puteve pravičnosti. I zar takvo mišljenje
ne bi trebao imati Ministar i Ministarstvo? Uostalom, biti čovjek je vrednije i
od svake profesije.
Ukoliko umjetnici nemaju povjerenja u resorno ministarstvo,
onda je pitanje i opravdanost postojanja tog ministarstva, sa neograničenom
političkom odgovornošću, koje nalazi smisa0 u zabranjivanju stvaralaštva uz
pomoć jeftinih trikova, koji ne dolikuju državnoj instituciji visokog ranga, da
joj smetaju i objektivna teorijska viđenja o kulturi i umjetnosti koja su nam uvijek
najviše falila u cjelokupnom intelektualnom miljeu. Kao što kaže Olga
Perović: sa kojima čovjek ne mora da se
slaže u svemu ali upućuju na razmišljanje i bolji sud o postojećem. I zar ima
smisla da zbog nekih plitičkih bravura i manipulacija postoji takvo
ministarstvo, jer sve što sad rade i kako rade to može biti uključeno u
Ministarstvo rada sa postojećim službama.
U projektu jedne naše umjetnice na rezistencijalnom boravku,
pod prozaičnim sloganom “Društvo sa neograničenom odgovornošću”, koje, uz
nadahnutu poemu, Lj. Zeković veliča kroz postojeće stanje u zemlji, Bazon Brock
je filozofski sažeto rekao o toj promašenoj temi: “Neograničena odgovornost odgovara
ideji bezuslovne predaje”, odnosno, ideji bez identiteta.
Da li smo stvarno narod kome identitet nije potreban, time
i kritike, osim, bilo kakve bezuslovne vlasti
i politike? A za ostalo, kako se ko “profesionalno” snađe.
_
*Ministarstvo kulture sufinansiraće u 2016.godini ukupno 225
projekta i programa iz oblasti kulturno-umjetničkog stvaralaštva, sa ukupnim
iznosom 1.107.622 €, i to: 32 projekta iz oblasti likovne umjetnosti (43.257
€); 10 muzičkih i muzičko-scenskih projekata (20.350€); 44 književna projekta
(15 naslova/projekata od 3 izdavača i 29 samostalnih autorskih projekata, sa
ukupno 43.200 €); 13 projekata književnog prevođenja (10 naslova/projekata od 4
izdavača i 3 samostalna autorska projekta, sa ukupno 30.000 €); 4 časopisa iz
oblasti kulture i umjetnosti (35.500 €), 5 pozorišnih projekata (24.500 €); 28
manifestacija i festivala (220.000 €); 9 filmskih projekata (452.000 €); 2
projekta zajedničkog crnogorskog učešća na međunarodnim manifestacijama i festivalima
(32.000 €) i 59 projekata za razvoj kulture na sjeveru (206.815€).
No comments:
Post a Comment