Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 15. 04. 2016.
U Galeriji Dvorac
Petrovića, krajem marta, otvorena je izložba fantomske državne organizacije
„Jugooceanija“ iz Kotora, u organizaciji Centra savremene umjetnosti iz
Podgorice. Na izložbi su svoje radove izložili dvanaest ruskih autora, koji
gostuju u nekadašnjem prostoru, istoimene, propale prekookeanske flote, čiji je
upravni dio zgrade privremeno adaptiran za tridesetak
ateljea DEAC-a. Njin broj je približan broju brodova, ove nekad prestižne
firme, koji su, kao u nekom „Bermudskom trouglu“, na nerazjašnjen način
„nestali“ u burnoj tranziciji. Ironično, u duhu anti umjetnosti i dirigovanih
pometnji tranzicijskog društva. Kao da se
to isto želi i sa savremenom likovnom umjetnošću Crne Gore. Ali, ono što
je sigurno, jeste, ova izložba je otvorila mnoga pitanja i dileme.
Ovim povodom
organizator nije priredio propratni katalog, vjerovatno planski, da bi izbjegao
uvid u konkretne dokaze o katastrofalnom svedočanstvu jednog vremena u kome su
se događale brojne izložbe ispod svakog umjetničkog nivoa. Dakle, od velikog
broja istoričara umjetnosti u ovoj instituciji nije se našao niko da napiše tekst
koji bi opravdao ili približilo ovaj događaj javnosti, pa se postavlja pitanje
da li primaju lični dohodak kao zabušanti ili neznalice? (Vjerovatno i zbog
toga što su sa svojim programima postali eksperi u rašćerivanju publike,
odnosno, poreskih obveznika.) Izložba je bila najavljivana preko svih medija pod
nazivom „Ateljei iz Jugooceanije“, ali se od građanstva gotovo niko nije odazvao
pozivu, kao, i niko od brojnih medija. Na otvaranju ove izložbe bili su
prisutni Rusi, koji su izlagali na ovoj izložbi, sa svojim familijama, i neki
uposleni u ovom Centru.
S obzirom na
postojeće stanje, u ovom likovnom osvrtu komentarisaću najgora djela, ali neću
pominjati ničija imena, niti koristiti ilustracije radova sa ove izložbe, ne
zbog toga što mi je organizator uskratio tu mogućnost, već zbog toga što
umjetničkom škartu, koji čini većinu ove propagandne anti umjetnosti, nije
bitan konkretan pomen autora, jer, gledano u globalu, oni i teroristički
angažman protiv umjetnosti, poput ovog, doživljavaju kao slavu koju zaslužuju. Bitan
im je samo publicitet, kao onima na „Farmi“. O tome nam govore brojna globalna
dešavanja. Iako prefiks „anti“ znači suprotnost pravoj umjetnosti, oni se time
diče zadržavajući pravo da sebe nazivaju umjetnicima, iako su njini protivnici
(izdajnici) i tricksteri. Razlog za to je jednostavan, jer uvijek imaju neku
pro političku potporu, angažman, da bi se sa svojim jadnim likovnim talentom nekom
rugali i bavili toksičnom propagandom u zloupotrijebljenom likovnom polju, koje
im pomaže da sa tog pijadastala izazivaju rasulo vrijednosnog sistema i haotičnost
u društvu. A to svakako nije dio bilo kakvog akcionog plana koji sugeriše EU.
Iako svi putevi
vode u jedom pravcu, na otvaranju se od komesara ove izložbe nije moglo niša
saznati jer se nije ni predstavio u tom fahu, već licemjerno, kao prevodilac
uvodničaru izložbe, koji je izvođač njegovih radova. Uvodničar, koji je i
otvorio izložbu, bio je nekakav samoproglašeni kustos, tek formirane DEAC (Dukljansko
evropski art centar) organizacije u Budvi, (ruski disident, koji je tim subverzivnim
jezikom i govorio), a koji je pobliže objasnio značaj „Jugooceanije“ i Centra
savremene umjetnosti, navodeći podatak da su samo te dvije državne ustanove, (poput
kakvog Centralnog komiteta), stvorene da razvijaju svramenu umjetnost u Crnoj
Gori. (Odnosno, da se bave diktatom postmodernog ruganja. Vjerovatno,
zamišljajući ih kao terorističke baze anti kulture i umjetnosti.) Frapantna
izjava, jer je tom logikom i na takav način samo Staljin politički angažovao
socrealizam kao propagandno sredstvo za svoju ideologiju u Rusiji. (Umjetnički
kvalitet ga nije interesovao, već ambicije veće i od Amperove, koje otkriva u
djelu: „Konture filozofije nauka“, sa sistemom hipotetičke nauke koja se bavi
metodama upravljanja društvom.) Ova kvalifikacija
povlači i pitanje: za takve ambicije ko i kakve kvalifikacije (s obzirom na
viđeno, vjerovatno, bihejvioristički ozloglašene) taj neko može imati za tako
nešto? Pogotovu što je ova izložba obilovala radovima ispod svake vrijednosti,
sramnom odnosu prema hrišćanstvu i likovnoj umjetnosti. Ipak, i to pokazuje
opravdanu sumnju građanstva, poklonika kvalitetne umjetnosti, da su ovake
izložbe bolesno organizovane sa nekim varvarsko-političkim angažmanom, koji svojim
prizemnostima odvraća publiku od galerija, i stvara populističko izrugljivački cirkus,
sa ciljem da degradira vrijednosni sistem društva kako bi se nesmetano
ustanovio „novi poredak“, u kome bi se našlo mjesta samo za „umjetnost“ propagande
u službi političkog angažmana i zabave nove klase, u nekom najamničkom „toru“,
đe bi of-šor tajkuni i političari u ime velikih korporacija diktirali pitanja
etike i estetike. A takva usiljenos
angažmana nije predviđena da utvrđuje i razvrstava kvalitet djela već da ih opredjeljenje
za njine ciljeve. Zato je termin „propagandna umjetnost“ jedini koji može
konkretno definisati uticaj političkog varvarstva na savremenu anti umjetnost. (Moje
mišljenje je da je „propagandna umjetnost“ nastala sa socrealizmom u
staljinističkoj Rusiji.
Taj termin važi i za anti socrealizam, kao
postmodernizam koji uvodi banalnu ironiju, kao sredstvo političke propagande,
stvoreno da ruši oponenta a ne da ukaže i ponudi kvalitetnija likovna rešenja, -
ali u svojoj ikonografiji ne isključuje hvalospjev na račun nalogodavca. U tom
propagandnom polaritetu se varvarstvom instrumentalizovana politika želi nasilno
uključiti u tokove savremene umjetnost. Zato taj kukolj jedinu podršku ima u politici i medijima pod
njinom kontrolom, što je postalo jasno u Rusiji za vrijeme Perestrojke).
Često to moram
reći: ulaganje u strane umjetnike je otimanje od domaćih, što ne rade ni
najrazvijenije zemlje svijeta. Ali zato, kada nas evropljani prime u azil, i na
naslovnicama dnevnih novina napišu: „Stigao nam je umjetnik iz kriminalne i
korumpirane države.“ A kako i ne bi kad kod nas žive kao prorok Ilija kod Horat
potoka. Ali, zato, dolaze nas podučvati u dekadentnom uveseljavanju ruski anti umjetnici
kojima je Ermitaž u drugoj galaksiji van svakog domašaja, pa su šestdeset
godina grcali u socrealizmu, potom im je Perestrojka donijela još i goru
varijantu političkog angažmana, odnosno, propagandne „umjetnosti“, koja je
trebao da pojača animozitete naroda prema komunističkoj vlasti. Posle svega su
ih i izvanjci podučavali kako da pljuju u crkvu i po Putinu. U tom bravuroznom propagandnom
cirkusu izniklo je informativno čudo..., koje prevazilazi i teorijski predviđeno
očekivanje šoka, formaliste V. Šklovskog, u kome bi se, kao u Kafkinom
„Preobražaju“, čovjek morao pretvoriti u insekta.
Kao da smo do
juče živjeli u Africi, u kojoj smo za ponuđenu plastičnu dugmad davali
dijamante, poput Kraljičine Plaže, jer im ne znamo prave vrijednosti. Dakle, za kolaboracioni terorizam ovakve vrste, kakav
je prikazan na ovoj izložbi, nemamo dovoljno vlastitog „etički“ podobnog
„kadra“ i sluha, ili je ovo postao neki specijalni rezervat za to, (u kome,
usput, treba da naše stanovnike i strane turiste pelcuju nekom vakcinom protiv
Putina), pa smo angažovali iskusne „borce“ bratskih naroda, sa strane, da nas svojim
radioaktivnim šljamom zatrpavaju na naš račun, po staroj palanačkoj metodi, kad
treba animirati javnost da neku glupost dobrovoljno proguta, jer nam se samo na
takav način može učiniti da su Černobili nešto normalno u cijelom svijetu. A da
apsurd bude veći, država taj otrov finansira od poreza svojih građana, odnosno
„stanovnika“- kako pežorativno kaže S. Perović. I zašto bi takvi „stanovnici“
morali da znaju šta je umjetnost, kad se ima preča posla (pa se taj novac može
trošiti i na zajebanciju). Ona treba da je samo dio prošlosti u najezdi
tajkunskog „političkog“ varvarstva, kome i etika predstavlja biznis barijeru,
kao što je to i pederima.
Dakle, ova
izložba upućuje: NE umjetostima, već DA dnu licemjerne ironije angažovanane u anti-
kulturi i umjetnosti, koje su suprostavljene univerzalnim vrijednostima
kulture, umjetnosti i zdravog razuma. (Što znači da smo prihvatili
kolonizatorski duh u oblasti kulture, jer je odnos klasa odnos eksploatacije,
koji uslovljava podređenost. Eksploatisani su kolonijalni ljudi. Prava kultura
ukršta svoje mišljenje sa tuđom i ne potpada joj. Oslobođena od slobodarskog
duha, licemjerna kolonijalna kultura prihvata tuđu, imitira je i kad je izopačena.)
Kao u biznis-ekonomiji, i u kulturi smo sve bliži ostvarenju Biblijskih zapiza:
„Stranac koji je kod tebe sve više će se uzdizati nad tobom, a ti ćeš sve niže
padati. On će tebi davati u zajam, a ti njemu nećeš davati u zajam. On će
postati glava a ti ćeš postati rep.“ (Biblija, II Zakoni 28. ⁴³;⁴⁴.)
Gledano u cjelini
ova izložba je terorisički akt angažovan od strane države a okrenut protiv
umjetnosti, ali i hrišćanskom identitetu i tradiciji. Takvoj propagandi prema
religiji nijesu pribjegavali staljinisti, ali jesu anti-socrealisti prema
socrealizmu, kojima je Perestrojka, pri rušenju komunizma u Rusiji, dala
publicitet i predstavila široj javnosti, kao „novu vrijednost“ s
makijavelističkom političkom logikom da: „cilj opravdava sredstvo“. (Nasuprot tadašnjoj
Rusiji, strane krupne korporacije se dobro paze od svog javnog mnenja, ali svojim
licemjernim angažmanima ruše iznutra sisteme protivničkih država čijim tržištem
i rudnim bogastvom žele da vladaju, a preko njega i društvom. Novi carevi na
zemlji su predstavnici najvećih korporacija u svijetu, a „savremeni“ šefovi
država su u ulozi satrapa, kao nekad u Persiji. U toj konstelaciji moći, of-šor
biznismeni su dobra prethodnica koja treba da pljačka i uništi konkurentnu
državnu i narodnu svojinu, ali i da potpuno poremeti postojeći sistem
vrijednosti i prilagodi ga profitu i trku za novcem. U takvim okolnostima Kafkinog
Preobražaja anti umjetnost nalazi svoje mjesto.)
Nekad je bogatiji
sloj društva pomagao razvoj kulture i umjetnosti a danas to radi suprotno, jer
je kolonijalizam promijenio oblik i većih je razmjera.
Navodno, „nova
vrijednost“
i
„savremenost“ koju nose radovi na ovoj izložbi su u svojoj koncepciji
propaganda i obično ruganje, kao drevni
populistički načini huljenja, klevete i podrugljivanja, što svakako nikad nije
bio domen prave umjetnosti i njene duhovne
uzvišenosti, (ali je kao dio folklorne umjetnosti neobrazovanog sloja postojala
u Rusiji XIX v, i još ranijoj evropskoj karikaturi). Doduše, ironija je postala
sadržaj postmoderne umjetnosti u nekim pravcima, ali je kao glavni faktor, na
ovoj izložbi postala i sotonsko ruganje (podriva etiku, religiju, tradiciju,
kulturu i umjetnost) kao novi vid paganizma po starom klišeu, koji je predstavljen
analognom logikom na najprizemniji način i sa diletantskim pristupom ka
estetici. Sve se to na ovoj izložbi najbolje vidi u manipulaciji sa prostim formalnostima,
jednostavnih „ikonica“ đečijih igrica, poput „demona“ Pak-mana, koga je sa
svojom praktičnošću za sobom donijela industrija elektronskih medija, kao krajnje
jednostavan propratni ideogram - slikovno pismo, koje je i vizualna preteče
slova. (Pak-men je osnova, ali tu je i čitava plejada stilski pojednostavljenih
likova životinjskog carstva prilagođenih đečijem urzastu, kao da su rađene za neke
naslovnice slikovnica.) Ta i tako pojednostavljena grimasa zadovoljstva Pak-mana,
žderača gluposti koji nema dna u „želudcu“, predstavljena je kao kakva umjetnost, a njegovo prizemno
podrugljivanje sa prvim značenjem ikone, kao estetski doživljaj („pikselizacija“
po riječima komesara izložbe). Na isti način bi barokno uokviren običan novinski
papir predstavljao baroknu sliku.
Oni su
predstavljeni u uvećanoj formi i predstavljeni na „drvenim“ pločama, poput
pravih ikona svetaca, čime postižu jedinstvo sa podlogom, što nije samo
prizemno huljenje, već predstavlja pravi kič, prilagođen tako da bude pravi
otrov za đečije obrazovanje, laike, ali i melem za ekstremne protivnike
hrišćanstva. (Po osnovnim postulatima savremeno umjetničko djelo se ne sastoji
samo od „prikazanog svijeta“, već i od svog materijala.) Ironija, u ovom
slučaju, time postaje besmislena, kao i njena „pikseliacija“, jer ista
analogija kojom se poslužila kao sredstvom, obezbjeđuje joj takvu reputaciju.
Razlog je prost, blentavo neopravdan logični slijed agresije je čini
rogobatnom. Kao što im je morfologija različita, tako ni Pak-man nema svojstvo
obožavanog, tako što ni kao „nepravi znak“ ne može zamijeniti „čisti znak“,
koji može biti predmet umjetnosti. Kao što je poznato umjetnost je sredstvo
protiv automatske percepcije, što, izgleda, nekima nikad neće biti jasno. (Pojam „blentav“ uvodim kao stručni termin za
objašnjenja nekih anti-umjetnosti i autizma koji pokazuju, jer se dopunjuje sa
„trickster“ P. Radina.)
Priroda i
značenje prave vjerske ikone je višestruko različit od „elektronskih ikonica“,
pa ih zamjena sredine čine onoliko tupavim kolika je drskost njine nametljive
umišljenosti. Prirodni ambijent nastanka, kao i svrha, nekog elementa ili predmeta
je faktor koji mu obezbjeđuje smisao, a transkomponovanjem može proširiti
značenje u onolikoj mjeri koliko po svojoj prirodi ima smisla za to, jer joj samo
tako može otvoriti poželjan pravac u prostoru metafizičkog značenja. Ovakva
ironija bi imala smisla ako bi na „ikoni“ bila predstavljena novčanica, jer je
ona po svojoj prirodi predmet obožavanja „savremenog“ čovjeka. Ali, autor
upravo to nije smio uraditi svom nalogodavcu. Ipak, krajnje licemjerstvo dolazi
sa sajta CSUCG đe piše o ovom autoru: „čiji rad je zasnovan na duhovitoj pikselizaciji ikoničkog svijeta”. Dakle
licemjerstvo se sa politike ustanilo u centre savremene “umjetnosti”, pa se i
gluposti tretiraju kao umjetnost. I kako bi se Seneka zapitao: “Ima li išta
jadnije i besramnije od gluposti”.
Iako dolazi iz zemlje
Rubljova i Maljevića, ovom depresivnom autoru Pak-mana, je, izgleda, nepoznato
hrišćanstvo i značenja njegove likovne ikonografije, ali huli i ruga mu se
poput čovjeka koji se zavadio sa samim sobom, čime samo iskazuje svoju mrsku i
drsku umišljenost, unutar egzistencijalne profanosti, ali ne i duhovnosti, kao
njen polaritet, koju bi umjetničko djelo trebalo da ima. (U Rusiji je polaritet
i simboliku duhovnog i matejalnog prikazao Rubljov u Tri Arhanđela, a Maljević
je tome dao i psihološku notu.) I kakva može biti veza religije i elektronike u
najprostijem smislu, da bi se mogla vršiti zamjena teza i likova, kao i njina
zloupotreba? Elektronski mediji i prava vjerska ikona su potpuno različita
sredstva za komunikaciju, kao što su to i na mentalnom planu, što ne znači da
se ne mogu ideogramski sresti na nekoj razini, poput toponima - kao dizajnu, koji
je formalan i bez dubljeg značenja. Tako je bilo i prije nego što je krst, kao znak,
postao simbol hrišćanstva. U ranom hrišćanstvu ideogram ribe je grafički
simbolizovao taj pokret, kao kakva šifra koja ih je skrivala od progonitelja.
Danas, riba u slikovnom pismu predstavlja samo ribu i ništa više. (U
arhetipskom smislu ona je skliznula neđe drugo, ali i metafizički oživljena u
umjetnosti, kao kod Maljevića.) Taj faktor estetske površnosti onemogućava i
dizajnu da bude umjetnost, ukoliko nije u korelaciji sa dubljim likovno estetskim
sadržajima koja imaju i metafizička značenja.
Može se reći i to
da je glavno polazište ovakvom ruganju Pentagonom instrumentalizovani Vorhol
(kako navode brojni poznavaoci), koji je kultivisanu ironiju pop-arta, čija je ironija
bila usmjerena ka industriji i potrošačkom mentalitetu, preusmjerio u suprotnom
pravcu. On je kao kakva Satana, na jednom prostom crtežu, bez likovnog kvaliteta,
koji je predstavljao Leonardovu „Poslednju večeru“, umjesto likova apostola
doštampao likove Miki Mausa i drugih Diznijevih junaka. (Mi, u Crnoj Gori bi
trebali da se zapitamo šta bi uradio sa freskom Svetog Ilije iz Manastira
Morače, kojoj se i Pikaso divio.)
Ikone* su
oltarske slike, koje su našle svoje mjesto i u domaćinstvu. Ruganje njima je
ruganje oltaru i cijelom hrišćanstvu. Kod nas je postojala Bokokotorska
slikarska škola sa velikom tradicijom, ali je mali broj njenih ikona sačuvan.
Ipak, dolazile su od svukud, kao što su se radile u nekim manastirima. (Danas
se uvoze iz Rusije i postale su komercijalna roba, sa mnogo falša.) Jedan od
najstarijih, i najboljih naših umjetnika oltarskih slika je kotoranin Lovro
Dobričanin koji je u XV vijeku živio u Dubrovniku. Na likovnom planu one nijesu
beznačajne, (da bi se sa njima poigravala svaka budala na račun vjernika), kao
što su to bezbrojne bezlične ikonice elektronskih medija, već štaviše,
izučavaju se na svim ozbiljnijim Likovnim akademijama, u sklopu istorije
umjetnosti, estetike, teorije forme i tehnologije, pa je poigravanje sa njima
omalovažavanje i likovnog akademizma i estetike. „Elektronske“ ikonice su „nepravi
zanaci“, pa se na polju kibernetike, kao teoriji informacija, uzimaju u obzir,
po definicij Vinera: „Kibernetika je vođenje i obavještavanje u živom organizmu
i aparatima.“ One u „umjetnosti“ mogu potpasti samo u specifičnost nekog faha
vizuelne kulture, kao što su to i karte za igranje koje imaju neuporedivo veće
značenje, smisao, pa i estetsko rešenje koje je novac, štapve i sl. preobrazilo
u apstraktnija grafička rešenja.
Strukturalizam
nam otkriva da su znaci elementi koji služe komunikaciji, ali da svaki element
nije znak. Kako navodi T. Kulenović, pri „eksplozivnom“ pretvaranju materije u
energiju, u umjetnosti je veoma bitno kako čovjekovo tijelo vidimo i na koji
način njegov duh spoznajemo, što se dopunjuje sa mišljenjem etnologa i antropologa,
K. L. Strosa koji je odbacio postojanje „predlogične svijesti“. Dakle, sa druge
strane, hrišćanski sveci nijesu samo „scenografija“
teologije, već su kao elementi višestruk predmet proučavanja najboljih
istoričara, etičara, filozofa, psihoanalitičara, književnika i umjetnika svih
profila. U religioznom smislu ikone svetaca simbolizuju najveće duhovne i
etičke vrijednosti. A ono što obožavamo tome i težimo biti, kao što neispravne
želje prave u našoj psihi protivnike etici i istini. „Ironija“ bez osnove je
obično i bezobrazno ruganje koje se nikakvim licemjerstvom ne može opravdati,
ni sakriti. I da li se ruganjem, odnosno „ironijom“ može predstaviti neka
kultura ili omalovažiti Hrišćanstvo više od onog koju su rimski vojnici učinili
Hristu, od krune od trnja do svega drugog.
Ali, ako bi uzeli opšti vrijednosni sud, stvari
tek izgledaju katastrofalno po pitanju etičkih načela, upoređenjem značenja
„praroditeljskog grijeha“, sa običnim ruganjem, (ili „duhovitošću“ po riječima
komesara izložbe). Hrišćanstvo ukazuje
da su kleveta i huljenje Sotonina tvorevina, kojoma su obmanti Adam i Eva, da
bi ga poslušali. Bog im je zbog toga oduzeo vječni život i prokleo. Trebamo li
na to reći reći : ha – ha! Ili se zamisliti.
Upravo, izgleda
da su i Sveci biznis barijera potrošačkim društvima koja proklamuju njine
suprotnosti: materiju, tijelo, novac i grijeh. Jer trebaju ljude koji su za
novac (i lične prohtjeve) spremni bukvalno sve da urade, pa bi i Hrišćanstvu
htjeli uraditi isto ono što su paganski rimljani učinili apostolu Pavlu. Voljeti
čokoladu, ili Boga, ili etiku su smisaono različiti i nespojivi, kao što su to
autoru „savremenih ikona“. Na čokoladi dopisati da je etička bilo bi kič, koji
se od drugih može međusobno razlikovati samo po drskosti i bezobrazluku, koji
su obično sadržaji neznanja i mržnje. Time i svaka ironija na tu temu gubi
značenje. Kao što kod tabloida nema novinarstva, jer ih ne interesuje nikakva
istina, pravda, znanj i etika, već obične izopačenosti, tračarske klevete i
huljenja kao propaganda koja služi samo jednom cilju da diskredituje
protivnika. Tako je i „ironija“ u anti
umjetnostima, zapravo samo agresivni trik, kojim se prikriva jadnost
elementarnog poznavnja likovnosti i ličnog talenta.
Ipak, na ovoj
izložbi, bilo je i drugih autora koji su se u svojim radovima bavili hrišćanstvom
i „ikonama“. Zapravo „ikona“ je jako širok pojam, uz koji mora stojati neki
prefiks ili sufiks za bliže određenje. Uopšteno ona podrazumijeva neki lik
obožavanja. Međutim, ciničnom čangrizalu to dobro dođe za svaku vrstu drskosti.
Tako je na nekim radovima, u suviše jadno dizajniranom stilu imitiran Vorhol,
na nekim „ikonama“. Poput njegove dizajnirane Merlinke, predstavljene su
heroine jednog vremena u Rusiji, (uz dodatni izuzetak, kako je navedeno,
„srpske umjetnice“ M. Abramović). Ovako
jadan i degutantan plagijatki pristup se decenijama često vrti u našim galerijskim
prostorima. Svima njima je industrijski dizajn Vorhola postao obrazac za
iskazivanje slave (odnosno, populizma), ravne onoj kakvu imaju sveci, anđeli,
arhanđeli na ikonama. Suprotnosti različitih svjetova i svrhe se licemjerno
izjednačavaju na brutalno predstavljenim ikonografskim materijalom, kao u nekom
trijumfu paganstva nad hrišćanstvom. Kao da je to postao uhodani kliše
„savremenosti“ i rada za najgluplje i najnetalentovanije autore, čiji kvantitet
balansa nadmašuje sve ostalo, pa ovakvim djelima i nije mjesto u muzejima već
na deponijama. Iz ovakvih radova se jedino može primijetiti pristrasnost i
propaganda kakvu nemaju ni najveće paganske dogmate i fetišisti. Na sajtu CSUCG
stoji licemjerno objašnjenje ove autorke, samo to: „njenog feminističkog
angažmana”. Rekao bih, tupog i sa tupim sredstvima. Kao da je
savremeni umjetnik prisiljen „važnostima“ propagande, da mora mrzjeti nekog da
bi se nečemu mogao rugati. To je, zapravo, sužavanje svijesti, suprotno onoj
koju je donijela zrelost moderne umjetnosti.
Komunizam je u
Rusiji nekima bio dobra tema da pokažu svoju ironiju. Ali pošto je taj izvor (zarade)
presušio, zamijenile su ga „religiozne“ teme. Tako se jedna autorka na ovoj
izložbi predstavila kao folk naivac. Ona je za „oltar“ slikavala neke naracije koje je u dnu slike obrazlagala svojim „književnim“
darom, (vrlo daleko od onog dragocjenog Jefimijinog veza u Srpskoj muzeologiji).
Nebulozama, koje treba da tumačimo kao njen ironičan stav prema hrišćanstvu,
poput toga da joj je: vjetar odnio rašu u susretu sa jednim drugom, dok je išla
na sastanak sa drugim, pa se zahvaljuje nekom njenom svecu što je uspjela da
stigne. (Kao da je licemjerstvo i za-tucanost izvor ili sastavni dio
hrišćanstva i načina življenja. Suviše bolesan „stav“ da o njemu treba
raspravljati, jer je upravo Hrišćanstvo protiv svakog vida licemjerstva. A da
bi se iole shvatilo treba makar pročitati Pavlove Poslanice.) U suštini,
podsmijavanje je u Rusiji, na likovnom planu, postojalo u populističkoj
folklornoj umjetnosti u XIX vijeku. (Odatle je i anti socrealizam potekao.)
Niži stalež se sa ispisanim tekstom uz prostu slikovnu naraciju rugao višem
staležu, a ne karikaturalno, kao što se to profesionalno radilo u Evropi. Na sajtu CSUCG po uhodanom receptu
licemjerstva za radove ove autorke kaže: “njene serije crnogorskih retabloa
(votivnih slika, zasnovanih na čuvenim meksičkim retablo-slikama)“.
Navodno, kako
rekoše, sve ove izvođače radova je inspirisala Crna Gora za ovakva djela.
I dok se, u
svijetu, pozorišta vraćaju ne samo ;vrste vrijednosti klasika, već i arhaizmi, kod
nas se u likovnoj umjetnosti kao „avangarda“ nude spekulativno otrcana djela
ispod svake vrijednosti, kao na ovoj izložbi, koja upućuju građane da odbace i Hrišćanstvo.
Ali, zbog svega onog što je ova izložba donijela, mediji su ostali nijemi.
U okviru Centra
savremene umjetnosti, nedaleko od ove Galerije
Dvorca Petrovića je i Galerija Perjaničkog doma u kojoj je priređena bezlična „izložba“:
„Eho objekta“, sa bližim određenjem
„socrealističke sobe“. Enterijer je sveden na minimum, izložen je crveni
tepih, bijele i zelene zavjese i zastori. Ostatak je prazan,bez kućnog
inventara, pa prije liči na Sobu za duhove. Za autora, navodno, praznina i
stvari u njoj „umjetnički“ opisuju
„sobu“ iz vremena socrealizma. Ipak, problem je u tome što takva „soba“ nema specifičnosti vremena čije je značenje
preuzela da nosi, što izgleda kao naročita varka autorke. Ali, nije tako, jer
je crvenom tepihu premisa izložbe
pokrenula značenje. Ta praznina, koja, bez kućnog ili poslovnog inventara liči
„sobi za duhove“, nema veze sa ideološkim značenjem ili sirimaštvom, već sa vakuumom,
nedostatkom duhovnosti i emotivnosti, jer nema ni knjiga i sl., ni uramljenih
fotografija - ličnih i kolektivnih. (Pa,
ako autorka nije bila očevidac tog perioda, nije morala naśedati na tuđe
proizvoljne priče da bi pokazala svoje neobrazovanje.) Za tu „prazninu“ je
(1983.) amerčki novinar Michael Novak rekao: „Socijalizam je uređenje za svece,
... demokratski kapitalizam je uređenje za grešnike.“ U toj socialističkoj
„praznini“ je nastao nagli razvoj u svim pravcima. Uz nagli razvoj industrije
koji je čobane osposobio da proizvode tehničku robu koju nijesu bili u prilici
ni na fotografiji da vide, do stvaranja mnogih obrazovnih, kulturnih i
umjetničkih institucija.
Ono što čini
glavni specifikum ove autorkine „sobe duhova“ je crvena boja. I umjesto da
takvu boju pokloni koricama kakve knjige u sobi, kao ideološki predznak pravca
nekog vremena, ona je, kao kakva domaćica, a ne intelektualka, dala tu boju tepihu.
Takvu diskriminaciju boja u enterijeru nijesu pravili ni najviši protivnici
komunizma, što za nju nije slučaj. Postavljanjem crvenog tepiha se uvijek simbolično
iskazivala čast visokim državnicima. Na dodjeli najvećih filmskih priznanja
prostire se crveni tepih za doček svih učesnika. On je sastavni dio mnogih velelepnih
operskih i pozorišnih holova i salona. Dakle, simbolika crvenog tepiha je na
ovoj izložbi potpun promašaj. Ali, posle ove izložbe građanstvo treba dobro da
pazi koje je boje ono što kupuje, pa i automobil, da ne bi povrijedilo mentalni
sklop ovako „razumno“ predstavljene „umjetnice“, ili, možda, stava neke partije
veze kojoj pripada.
Kod nas, u vrijeme
socijalizma, je bilo obavezno da petokraka bude crvena, partijska knjižica i zastava,
ideološka literatura i pionirska marama. Ništa više. Naši komunisti nijesu bili
snobovi i površni ljudi, koji su privrženi nekoj prijatnoj boji, da bi zavodili
sve u tom tonu. Sada je i državna zastava crvene boje, dresovi nacionalnih
timova, a da to niko razuman ne dovodi u vezu sa komunizmom.
Tupe veze
stvaraju takve i rezultate, što je znak nepoznavanja značenja. Sa tim treba da
se izbori svaki umjetnik koji koristi jezik simbola, inače će zauvijek ostati
površan lokalni amater, koji u nasumičnim banalnostima traži rezultat. Simboli su formule obrazovanog
intelekta, čija značenja posmatrač ne mora svjesno da razumije, ali, kao što to
radi muzika, miris i arhitekura, oni intuitivno utiču na raspoloženje,
koje odbija ili privlači intelekt za
misaonu saradnju ka daljoj i složenoj duhovnoj spoznaji istog. Zato u sebi
moraju imati univerzalnost istog onog jezika koji je nastao prije riječi i forme
pisma kakvu poznajemo.
U opštoj etičkoj
i kulturnoj tami Crna Gora vapi za dobrim izložbama a ne politikanskoj
propagandi i ponižavajućim uslovima za stvaralaštvo. Taj nemar doveo je do pada
kvaliteta ali i kvantiteta rada, pogotovu mladih stvaralaca kojima je nužno
potrebno dokazivanje javnosti, a za to nemaju ni elementarnih uslova, niti
postoji opšta klima u pozicijama vlasti da im se to omogući.
Za kulturna
„zamlaćivanja“ nije zainteresovana ni opozicija, pa je veliko pitanje čija će
„aretologija kultura i umjetnost“ zapljusnuti institucije kulture ove izborne
godine, s lažnim sjajem poput onih do sad. Tako je „dušebrižni“ namještenik vladajuće
stranke, N. Martinović, direktor podgoričke Moderne galerije, pod
izgovorom odlaska u penziju, prošle
godine, za ove godine, navodno, odredio za izlagačku djelatnost „svoje
nikšićane“, koji su se iz moćnog industrijskog centra preselili u najveći
sirotinjski centar u državi, a da se nijesu s mjesta pomjerili. A ko je sve
nikšićanin u toj privatizaciji, ili, šta se pod tim treba da podrazumijeva,
javnost će imati priliku da upozna, kao što je to uradila sa „mojkovačkim
klanom“.
Socrealizam je
imao Staljina, a Salierija, poput onog iz Formanovog filma o Amadeusu, nama nikad
nije falilo ni u jednoj branši. On je danas najtraženija profesija. Ti -
kraljevi prosječnosti, su najbolje
raspoređeni na raznim funkcijama. Njih interesuje novac i privilegije. Ništa
više. Otud veliki pad kvaliteta u svemu, pa i u umjetnostima, što nikad nije
zabrinulo Ministarstvo kulture. Tako je na
hercegnovskom Likovnom salonu žiri dodijelio prvu nagradu „slikaru“ koji je izložio
infantilno banalan kolaž fotografija, kakav obično rade adolescensti, uvećan na
printeru, (što ga jedino, vjerovatno, svrstava u „moderniste“). Nagradu je
dobio od svojti - službenih kolega CSU. A da bi konzervirana komedija bila
veća, autor se obratio javnosti ( možda, radi opravdanja) riječima da je naša likovna
kritika konzervativna. Koliko se moglo vidjeti u djeliću sekunde, na TV-u se
moglo primijetiti, da je u središtu kolaža plastično pače, što je njegovom
mentalnom sklopu ravno simbolici „novinarske patke“, koje, obično, prouzrokuju
bure u javnom životu. Autor je u tom slučaju ne tretira kao destrukciju. Iyvan
svoje „prirodne“ sredine ona je usamljena i nezavisno plovi površnošću, bez
ikakvog pomagala i kontakta sa narativnom fragmentima okoline, u bilo kom
pogledu, da se prosto nameće pitanje: zašto je tu, a ne u kadi kao dječja
rekvizita pri kupanju? Kao u većini
kičeva, ipak se „simbolika“ njegove centralne figure, samo može objasniti kao infantilna
autistička predstava autora i svijeta oko njega. A, tako nešto nije važno
objašnjavati u estetici, kao ni za jedan uzaludan rad, ali ovako „stručne“ nagrade
su naročito loša poruka mladim likovnim stvaraocima, koji se i pored muke za
goli opstanak bore za visok kvalitet svog umjetničkog stvarlaštva. (Upravo su
otkupne nagrade najbolje nagrade za razvoj umjetnosti. Zato i nema otkupa
nagrađenih slika, čijim bi se kvalitetom
mogla obogatiti neki državni muzej, jer među njima nema adekvatnog kvaliteta
kao odraz neke veće vrijednosti za trajno izlaganje.) A dobrim umjetnicima ne
trebaju psihološki pritisci sa uzurpatorskim prizorima „žirija“ - za dodjele
nagrada i priznanja, koji devalviraju njinu profesiju, jer je etika
duboko utkana u njinim genima, kao i slobodarski duh da se i pred bilo kim
savijaju. Oni i bez posredništva proroka uspostavljaju dobru saradnju sa Bogom.
A to, ovih mjeseci pokazuju arhitekti Podgorice svojim protestima za očuvanje
autentičnosti spomenika kulture, što mediji galantno minimiziraju i prećutkuju,
kao da smo svi u nekakvom najamničkom toru nad kojim neki gospodar drži kaparu.
Mladost nije za
potcjenjivanje ako joj se pruže mogućnosti rada. Da podsjetim, samo radi
komparacije, Dado Đurić je kao student, poput proroka, uradio izuzetno simboličnu sliku „Rat
svjetova“, sa običnim đečijim igračkama rasturenim po podu, time, i na likovnom
planu pokazao svoju slikarsku zrelost, a da tu sliku nikad i niđe nije izlagao
nekakvim žirijima. Ta slika govori mnogo toga, ali je ravna i biblijskim predanjima
u kojima se kaže da se zlo nalazi u čovjekovom srcu od najranijeg djetinjstva,
što savremena psihoanaliza može samo da potvrdi. (I zato postoji plemenitost
kulture izvan pukok licemjernog oponašanja civilizovanosti koja prikriva
duhovni vakuum.) To izuzetno djelo, za koje se može reći da je nadvisilo djela
brojnih velikana, se nalazi u Beogradu, a da naše vlasti nikad nijesu pokazale
interesovanje ili pokušale da je otkupe, ali su uložile pare za mnogo šta što
se može nazvati skalamerijama, (poput podzemnog pješačkog prelaza kod zgrade
Maksima, ili nadzemnog pješačkog prelaza na Zabjelu). Po mom skromnom
mišljenju, za nas je vrednija i od
popularnog Karavađovog „Narcisa“, kome su se, kao kakvi znalci, klanjali naši
političari, dok je bio neprikladno izložen iza debelog stakla u Galeriji
Dvorca.
_
*Ikone su došle
sa hrišćanstvom. Mada je u istom kanonizovanom hrišćanstvu postajao i otpor
prema njima, jer su smatrane da služe idolopoklonstvu i paganskim običajima.
Vizantijski carevi: Lav III, Lav IV i K. Kopronim, su u borbi protiv ikonofila
uništili mnoge neprocjenjive ikone, ikonostase i freske. Kasnije je
ikonoborstvo proglašeno za jeres. (Ikona na grčki znači slika. Takve slike su
se u vremenu u kome su nastale, mogle jedino raditi na kvalitetnoj, čvrstoj i
dobro osušenoj dasci, tako da narodu i danas jedino na taj način ona ima
značenje ikone. Ikona, koja prikazuje neki događaj, figuru i portret sveca,
može biti i na običnom papiru, ali joj skupocjenost materijala i izrade daje
veću kultnu vrijednost kod ikonofila.) Ikone su „popularne“ naročito kod
slovenskih naroda, i služe kao olter, jer ikona i jeste oltarska slika.
Nedostatak i udaljenost crkava je jedan od razloga. Ruski narod im je naročito
naklonjen, saopštavaju im molitve i ljube je, kao što su to i pagani nekad
radili figurama bogova. One kod nas, danas, predstavljaju neku vrstu grba
cijelog plemena, kao sastavni dio tradicije koji govori i o porijeklu. Pored
religioznih svojstava, nekad su umjetnost približavale prostim ljudima. Danas
se ikone prave po šablonima već postojećih starih ikona. One se imitiraju, kao
da je crkvenim kanonima utvrđena njina izrada, tako da je umjetnička sloboda
potpuno isključena. Time su izgubile vrijednost umjetničkog djela, da se veliki
dio njih može svesti i pod kič.
No comments:
Post a Comment