Piše: Bratislav Bato Medojević 25. 03. 2016.
Čuj, Crna Goro: Bog je jedan!
Naši se „novinari” češu tamo đe Vlast svrbi, pa se na
provladinim medijima može čuti da je „stabilna vladajuća koalicija” a
„nestabilna opozicija”, iako je cijela opozicija za smjenu vlasti, ali sa
različitim načinima ostvarenja tog cilja, što neodgovara samo vladajućoj
stranci.
Neobjektivnost medija ukazuje na primitivizam i nedostatak
etike, koji su ekvivalentni stranačkom monopolu i onda kad je riječ o neznanju,
(koje je najpodložnije svakom štetnom uticaju).
U tako kabadahijskoj konstelaciji snaga, što je veći monopol politike na
medij, lošije je i novinarstvo. Zbog toga nas i Evropa opominje, jer, nema
demokratije bez slobodnog novinarstva.
Jedini autoritet koji novinarstvo mora da poštuje je Istina.
Ona je svetinja kojoj treba da su podređena sva ostala pravila, i zato
novinarstvo treba izdvojiti od partijskog uticaja, ali ne i državne važnosti.
Tada bi nestali i svi propratni „mišinjaci”,
koje stvaraju nepotizam i političko zapošljavanje. Ako nije tako, za
svakog urednika „nezavisnog” medija i Javnog servisa, čije glasilo plasira
fingirane vijesti i izvještaje za javnost (kao lažno svedočenje), sa jalovim
programskim šemama parazitske subkulture, može se reći da je šef bande, koji se
dobro uklopio u postojeći politički sistem, u kome skupo košta prevarene građane,
sistem prava i kulture. Dakle, ni za državne medije, koji su još u „šinjelu”
jednopartiskog komunizma, se ne može samo reći da ih zloupotrebljava vladajuća
stranka, već i da oni, na obostranu korist, u istoj mjeri zloupotrebljavaju
vlast radi ličnih pozicija moći koje sa svojim skromnim stručnim znanjem i
obrazovanjem nikada ne bi mogli ostvariti. Radi načina stečene moći, ujedinjuje
ih isti motiv – ne odgovara im istina. Objektivno, i u mesari su papci uvijek bili
jeftiniji od bifteka. Ali kad nema bifteka i papci se mogu skupo prodavati, što
može da čini svaki onaj ko ima monopol nad mesarama.
Pravi novinarstvo se ne dodvorava nikom, već razvija kritiku
koja se bazira na istini i znanju, koje, umjesto licemjerstva, stvara uslove za
zdravu konkurenciju u društvu. Ono najbolje svedoči o mentalnom zdravlju
društva, time i njegovim bolestima. Još je vjekovima prije Hrista zapisano da
objektivna „kritika podučava mudre i pravedne, a ne vole je samo glupaci“. Ona
kod njih stvara mržnju koja lako prelazi u politikanstvo i podlost. (Tako da i
likovni kritičar, kod nas, mora da pazi ko je kome rođak, kum, prijatelj; da li
su politički angažovani ili masoni; da li su na kakvoj funkciji; da li su
preležali sve đečje bolesti...) Ako novinar i političar trebaju nekog i nešto
da mrze, u demokratskom društvu, to je samo laž, prevara i nepravda.
Kod nekih ljudi se može razumjeti samo to da nešto mrze ili
vole. (To su na socijalnim mrežama interneta uobičajene teme.) Sve ostalo o
čemu govore nasumice su prihvatili iz najbliže okoline. Kada bi glupak mogao
razmisliti o tome zašto nešto voli ili mrzi postidio bi se samog sebe. Ali,
tada ne bi bio glup i površan.
Kada licemjerstvo prodre u medije ono neopaženo postaje
važan statusni simbol i način ponašanja u očima javnosti, tada je to početak
kraja, ne samo novinarstva već i opšte kulture. Najveće zasluge za tako
proizvedenu učmalost snose novinari nedovršenog obrazovanja sa svojim
partijskim gospodarima. Tako loše novinarstvo finansira država, ali su zato
knjige oporezovane, zbog čega je izdavaštvo propalo, jer se pravim intelektualcima
ne može gospodariti. (Protiv njih vode i specijalni ratovi u kojima je na prvo
mjesto: odbijanje na konkursima svih vrsta. Otud i potreba da se kakva-takva
izjanđala prosječnost i plagijaštvo podobnih uzdižu u opštoj kolotečini kao
neki provjereni kvalitet.) Ipak, ako se na magarca postavi neka važnost, on i dalje ostaje magarac.
I dok instrumentalizovani „eksperti“, kao kakav opijum, javnom mnenju proklamuju dijalektički
usitnjeno politikanstvo jalovim teoremama, koje istinu i pravdu strogo mjere
kašičicama „po svim evroatlanskim propisima“, u kriminalizovanoj ekonomiji i
politici se megalomanski prevoze milionski vrijedni šleperi laži i lopovluka,
neometano - kao naši najveći brendovi. (Plantaže, kao najveći izvoznik,
godišnje zarade 15. miliona eura) „Neznalice se ne boje grijeha.” (Talmud)
Advokat Petar Kankaraš kaže da je i Pravo muzika. Ali, izgleda, da je kod nas
obična larma.
I u nekim privatnim medijima objektivnost je zamijenila
propaganda, krajnje negativno okrenuta prema opoziciji, dok su prema glavnim
kreatorima lošeg stanja u društvu, pozicijama vlasti, usmjereni samo
hvalospjevovi koji su nadmašili i one egipatske iz doba faraona. U te svrhe
služi i naš „NVO“ sektor specijalno izmješten u Briselu. I to zovu „lobiranje“.
Davno smo dobili od Hrvata, snimljeno na CD-ima, sve o
pristupanju u EU, samo da se sve prepiše i ukoriči, i opet se odugovlači – kao
da te propise, akcione planove i zakone mi prvi uvodimo. Građani su po tom
pitanju mogli samo da prate revije brojnih odlazaka naših delegacija u Brisel,
i čuju ohrabrujuće vijesti da napredujemo, iako nam se stalno produžava vrijeme
uključenja. Nikad građani ne čuše ni to šta je svrha akcionih planova, da li da
nešto prepišu, izmisle ili sprovedu. Praksa pokazuje da je sve to još u prepisivačkoj fazi, jer
malo toga funkcioniše, pa je priča o ulasku u NATO nadomjestila sve krucijalno važne oblasti
države.*
Umjesto da Javni servis animira građansku svijest i po
pitanju kulture, on je često guši praznom pričom (pristrasnim teorijama bez
stvarne prakse) i prećutkivanjem, zavisno od potreba vlasti. Upravo po tom
pitanju: Vlasti i njegove političke moći koju ostvaruje putem medija, zainteresovana
je opozicija, dok su im sasvim strane mnoge druge državne važnosti. (Da nije
tako bilo bi uređenijih i zakona u svim oblastima.) U toj ogoljenoj rivalskoj
borbi, u kojoj se svi predstavljaju kao čistunci, ispašta opšta kultura na svim
poljima, koja u svom ogorčenju nosi sa sobom opšte nezadovoljstvo koje može
lako izmaći kontroli, jer masovni građanski protesti izgledaju kao neminovnost.
Pored običnog politikanstva koje nosi sa sobom, kao kakav nus produkt, opšte
nezadovoljstvo građanstva postojećim stanjem u državi je potpuno opravdano, što
govori da smo još uvijek zdravo društvo koje ne želi biti potlačeno, ni
zamajavano od vladajućih, od kojih i Evropa, uporno, godinama traži suzbijanje
korupcije i kriminala. Sasvim civilizovano i opozicija traži, regularne,
poštene izbore u ambijentu kakav dolikuje tome, što je, po zakonu, postojeća
vlast obavezna da učini.
U ovoj izbornoj godini, ne treba zaboraviti da etičkih težnji
za pravdom i istinom nije bilo samo u nesrećom pogođenim državama, koje su i
bez stranog agresora, u sunovratu morala i ličnoj uobrazilji, ukočenih vratova,
tumarale i propadale u nedogled stazama kolonijalnog ropstva, kao u doba Diona
u Siciliji, pod Dionizijem Starijim.
Tada su samo ljude sa retardiranim moralom očekivale privilegije dok su svi
drugo ispaštali, da je i sam Platon jedva uspio sačuvati živu glavu. A u borbi za goli opstanak, ili pak: željom
za moćima, pobjeđuje životinja u čovjeku, kao kod onog „Izbavitelja” u K.
Papićevom filmu. (Jer, na standard koji imamo, da bi se došlo do dobrog autića
neko se mora pokrasti i prevariti, pa „nek puknu dušmani od zavisti.”) U takvoj
dekadenciji društva, borba za lične interese i od partija pravi sekte sa
kriminogenim odlikama, kao u doba Antičke Atine, (poslije Perikla), posle koga
se nikad nije oporavila. U ranohrišćanskim spisima se navodi jedna Hristova
mudrost vezana za psihu čovjeka: „Blago lavu (čitaj – nagonu) koga čovjek jede (čitaj
- pokorava)– i lav će postati čovjek; i proklet bio čovjek koga lav jede – i
lav će postati čovjek (čitaj – ozvijeren čovjek).”
Ko izbjegava sveprisutnost istine taj se priklanja obmanama
demona. I kao što mnoge funkcionerske pozicije bježe od istine, tako je i vijest
izgubila važnost novinarske individualnosti a dobila, banalno, koruptivno partijsko
namještenje, koje i obične događaje pretvora u propagandna saopštenja i
izvještaje, koja kao da su namijenjeni nekom kazneno-poprvnom logoru sa jednopartijski
strogo određenim zadacima, a ne slobodnom građanstvu koje ih u demokratskom
društvu finansira za izvještavanje o realnim događanjima u društvu. U korpusu
društvenih normi, to je samo minimum koji zaslužuju. Za partijsku
diskriminaciju, kao „mjeru”, se ne može okriviti „neposlušan i retrogradan” narod,
već bahati pojedinci iz struktura vlasti. Za informaciju onim „čistuncima”, koji
evropljane upoznaju sa postojećim stanjem u našem društvu, individualizacija
društvenih normi, koje su slijedili naši preci, odavno nam je poznata, kao
hrišćanima, jer je postojala zapisana u Bibliji i prije stvaranja savremenog
prava. (Judejski proroci: Isaija u VIII vijeku pr. n. ere, i Jezekilj u
izgnanstvu u Vavilon 586. g. pr. n. ere.) Njima su bili duboko nadahnuti i sve
naše Vladike. Ali, „balkanska krčma” je počela ubrzano raditi dolaskom DPS- na
vlast, pa su i sve „privatizacije”, kao najvažnija obaveza institucija sistema,
proteklog vremena, doživjele katastrofalan ishod.
Oni koji u politici ne žele dijalog sa predstavnicima
naroda, omogućavaju podstrek i šovinizmu, kao devedesetih. Tako je, radi diktata
ličnih interesa moći, blokiran normalan rad Skupštine pa je „politika” izašla
izvan institucija. Kao vjesnici pred buru, nedavno, u februaru su ulicama
korzirale i „religiozne” procesije sa političkim porukama. Zaboravljaju da je prorok
Isaija, koji je najavio Hrista, u burno vrijeme kad je religija postala oruđe
šovinističke politike, govorio glasom razuma, da ni vjerski obredi nemaju
nikakvu vrijednost i svrhu, ako im se ne pristupa čista i pravedna srca, što bi
u demokratskom društvu i svaki medij, i državni posao morao da podrazumijeva. (Davno
je zapisano da svijet postoji na tri stvari: istini, zakonu i miru. Sve van
toga stvara nesreću, poznato je čitavom hrišćanskom svijetu.) Ako hrišćanin u
svojoj ostrašćenosti zaboravlja da je hrišćanin, tada on postaje njegov nedostojan otpad, jer, nije Hrist sklopio
savez sa našim predcima u nekom bivšem, izgubljenom vremenu, već sa nama živima
koji smo kršteni. Hrišćanstvo nije neki izloženi dogmatski eksponent u crkvi,
već živa tvorevina koja prevazilazi ovaj svijet.
Bez istine i pravde vladaju politikanske obmane i
tezgarenja. Nema većih unutrašnjih neprijatelja državnosti od egotizma despotovine
i korupcije, što često zaboravljaju politički predstavnici i nacionalnih
manjina, tako da žele smjenu svog najvećeg štićenika u nevolji, Preśednika
Skupštine R. Krivokapića, radi osornih prohtjeva partije na vlasti, od koje su
nekad bili diskriminisani. Tako će vladajuća koalicija dobiti glas više pri
budućim glasanjima u Skupštini po pitanju „Kraljičinih Plaža”. (Jevreji su, u vjekovnom
egzilu, zapisali u Talmudu: „Budite oprezni prema vlastima, jer je ona
prijatelj s čovjekom samo radi svojih interesa. Izgledaju ljubazni samo za
njino dobro, a ne stoje uz čovjeka kada je u nevolji.”) Tako DPS želi da
privremeno povuče iz skupštinske procedure, svoj dugo najavljivani Zakon o
slobodi vjeroispovijesti, koji bi prošao kroz skupštinsku većinu, ali bi
izazvao nezadovoljstvo nekih manjinskih naroda pred izbore, pa lobira evropske
političare da, navodno, oni utiču na povlačenje zakona iz već započete
procedure.
Naša Skupština je postala upravo to - koruptivno tezgarenje.
(Izuzimajući svijetli primjer Perića, koji je napustio Pozitivnu, vrativši joj
mandat poslanika.) Zakon je takav da se mandati ne vraćaju partiji, pa
poslanici prelazi u druge stranke, kao u gradski autobus, što je postao izgovor
i za opstanak nekih ministara u Vladi, iako je propao koalicioni dogovor. Neki
poslanici koji su izgubili mandat u svojim strankama idu i na ambasadorske
funkcije, čime se na najbrutalniji način proklamuje politička korupcija i
despotizam vlasti. Željni vlasti, stranke manjina nestrpljivo isčekuju
priključenje sa tezgom vladajuće stranke. Nevjerovatno je i to da svi poslanici
vladajućih stranki uvijek glasaju istovjetno, kao po nečijem diktatu, pa izgleda
da su svi skopčani na samo jedno dugme tastera, zbog čega ih opozicionari zovu
„taster poslanici”. Ipak, svaki od njih , na godišnjem nivou, građane košta
sedamdeset hiljada eura. A to govori samo jedno - da je etika omalovažena i u najvažnije
državne institucije, od onih koji njima upravljaju, jer nijesu dorasli zadatku
koji im je narod povjerio. (Tako vladajuća stranka iz skupštinske procedure
povlače sve zakone, navodno, radi brže smjene Predsednika skupštine, ali je
cilj sasvim drugačiji.)
Ali i državna administracija nije ništa bolja. Važni poslovi
uzurpirani su od nestručnih, ali podobnih članova vladajuće stranke, o čemu direktno
govori afera „Snimak”, čije rezultate i dalje možemo svakodnevno pratiti u
javnom životu. (Kompjuterizovani smo, ali za neke obične dozvole se obilaze
institucije po desetak puta, uz višemjesečna čekanja. I na kraju od dva tri
podatka u njima jedan je netačan, pa se moraš vraćati da i to prijaviš, i da
opet dođeš za rezultat.) Kao da je sve i službeno određeno da se čovjek
omalovaži, (ukoliko ne potegne neku partijsku vezu).
Sve strukture društva pate od istih starih bolesti. Novi su
samo poneki protagonisti takvog stanja.
Primitivizam je kod nas na visokom nivou, kao neka
univerzalna pojava, pa u opštoj kolotečini stvarnosti, ni „afere” nikog ne
tangiraju, jer je i sama etika banalizovano obesmišljena u pukom i obespravljenom
preživljavanju u kome samo duhovna smrt nalazi svoje utočište i konačište.
(Upravo lokalni „znalci” na državnom radiju proklamuju da je preživljavanje i
najvažnije u životu.)
Gluposti kod nas nemaju rok trajanja. One postaju i sinonim
jednog vremena. Obezvrijeđivanje neprocjenjivih vrijednosti smo doživjeli,
krajem prošle godine, od poslanika Darka Pajovića, što je izazvalo snažan polički
potres u radu Skupštine, a da se na sam taj bahati čin zaboravilo, iako
posledice toga trpi čitav politički sistem i društvo. Tim činom postao je važna
istorijska ličnost koja će obilježiti čitavu jednu epohu. Poput uobraženog
čovječuljka, koji je zalutao u političku trgovinu, i verbalno je u glupostima otišao
predaleko kad je izjavio da je Kraljičina Plaža „obična rupa koja gleda u brdo”.
I ... Od strane medija ostali smo uskraćeni i za običnu anketu građana na tu temu,
ovog uvaženog kooperanta vladajuće stranke iz redova „opozicije”, koji se,
svojom pričom i stranačkom predanošću, poput šupljeg čamca, nudi vladajućoj
stranci na raspolaganje u slučaju spašavanja. (Na prethodnim izborima u
Podgorici, je njegova koleginica Azra rekla pred kamere, da Pozitivna neće biti
čamac za spašavanje DPS-u.) Ali to me podśetilo na onu glupost sedamdeseih,
kada su lopovi opljačkali Cetinjski manastir. Pokrali su relikvije optočene
dijamantima i drugim dragim kamenjem. Tada je jedan njin sveštenik izjavio
novinarima da je pokradena samo neka “staklarija”. U to vrijeme je ta vijest
izgledala skaradno, pa se mjesecima brujalo o njoj. Danas novinastvo bez
komentara uvažava i gluposti.
Svaki primjeran hrišćanin bi metaforički rekao da su sve
“rupe” u savjesti, kao u istorijsko vrijeme „Velikog otpada”, idealno mjesto za
Sotoninu crkvu, daleko od svake svjetosti istine. Rupe su takve: što su veće i
crnje to i konfornije za đavolju službu.
Upravo, te „rupe” koje je Pajović pomenuo najavit će duboku političku krizu u ovoj „izbornoj”
godini. Umjesto jednostavnog rešenja ubacio je smutnju i zakomplikovao
političko stanje, glasanjem za povjerenje Vladi. Za rezultate, odnosno,
komplikacije toga djela ispašta građanstvo, poput onih degutantnih izbora za
gradonačelnika Podgorice. Takve prizemnosti se nijesu mogle viđeti ni u seriji
Mućke. Njegov stranački amblem sa iskrivljenom okukom, treba kao putokaz i
zakonom ozvaničiti kao saobraćajni znak za
kružni tok.
Zagledan samo u zvijezde političkog neba Crne Gore, u kome i
Bogojević, njegov kandidat za gradonačelnika Podgorice, ima svoje mjesto. Darko
Pajović je za kratko vrijeme, (kao da je pohađao neki kurs Zavoda za
zapošljavanje), postao praktičar: majstor koji od pozitiva pravi negativ,
čineći time i veliki ustupak čaršijskoj “kulturi” koja tvrdi da samo glupi
ljudi čitaju knjige, dok oni drugi nemaju potrebu za tim. (Neki dan su državni
mediji, kao izolovan primjer, prenijeli da je taj „veliki državnik” uputio saučešće ambasadoru Rusije povodom
tragedije u Rostovu.)
I što bi neke „rupe” interesovale naš Javni servis, kad je i
sam „rupa”, jer ga zbog pristrasnosti svi optužuju. Izgleda da kroz našu državu
ne prolazi nijedan „Meridijan”, da bi se neke „važne” stvari prikazivale i reprizirale
do besvijesti.
Ali, u jednom društvu koga more zemaljske muke, najgore su „rupe”
u savjesti, koje imaju, „samo”, „velike ribe”, za kojima je velika potražnja, da
bi se dosegao evropski standard, pa one sitnije uopšte ne primjećujemo. Nekako, naši političari, kao
pravednici bez mrlje i mane, predanije rade na održanju vlasti, nego li za dobrobit
vlastitog naroda.
Rupa je sinonim i lične savjesti. Ukoliko nije za drugog
kopana u njoj se vlasnik može cio smjestiti, kao upućeniji jamski radnik. Marović
nam je pokazao da od tako „velike” savjesti pate oni koji upražnjavaju „državne
muke”, ali nam nije objasnio šta je stvorilo „velike ribe”, da li velika savjest
ili „ropski” državni posao? Kod nas se prvi put pominju „velike ribe” u
Vrhobrezničkom ljeopisu, pisanom u XVII vijeku (iz pera Gavrila Trojičanina),
kao nemanima koje je Bog stvorio da plove po śevernim morima, ali da ih i kod
nas ima u velikom broju to još ni naši državni mediji ne primjećiju.
Razlika između rupskog i ropskog je u tome što je rupsko
profitabilnije. Kao što je i njina dubina zavisna od savjesti vlasnika, tako i izgled
i lokacija. Što je dalja od istine to je i sigurnija. Dakle, bliža Javnom
servisu. One savremenije digitalnim dirigovananjem mijenjaju i vizuelni izgled,
ali ne i funkciju. Mogu biti i luksuzne, sa plazma TV-om, keramičkim pločicama
iz Španije, namještajem iz Italije, dvorištem od bilećkog kamena,
falsifikovanim slikama Lubarde na zidovima. Naš je čovjek može imati i na posljednjem
spratu nekog nebodera u Njujorku, ali ona ne može promijeniti funkciju. Potpuno
je zavisna od egoizma i egotizma vlasnika, jer u njoj mora da krije od istine sve
ono što je od drugih oteo, ali i svoju „srećnu” dvoličnost, licemjerje. Problem
je samo u tome, što kad izađe iz nje u zavodljivi svijet zavidnosti, mora svoj
pravi lik kriti pod „uobraženim plaštom lukavstva, sastavljenim od sedam
opačina”, - kako kažu neke knjige.
I tu počinje „savremena” drama, jer u suprotnosti sa
vrlinama i rupe imaju svoju posebnu psihologiju. (Pa šta? Šupljine su takve. U
ovom vremenu, mi u zakonima samo njih tražimo. Najveći dio inteligencije je u
njima koncentrisan, da je postala statusni simbol „elite“. Rupa ima i u
svemiru. I nećemo ići dalje, ostaćemo pri dualističkom stajalištu gnostika, da
je ovozemaljska materija, kao i u svemiru, Sotonina interesna tvorevina, kojima
ne treba posvećivati pažnju.)
Tako su, zbog poodmaklog stadija pohlepe, počeli
nastanjivati Spuž, nekad visoki državni funkcioneri. Klupko se odmotava. Ipak,
ista praksa se nastavlja, a kako i ne bi kad ih jednog dana čeka pomilovanje, lično
od Preśednika države, kao što je to uradio jednom partijskom aktivisti koji je
falsifikovao izborne liste.
Zašto bi, „onda, molim ti se” (kako kaže Ranko T.), sadašnje
gradske vlasti Podgorice napuštale decenijski kontinuitet tima koji pobjeđuje
na izborima, pa su odobrile gradnju “kontejnera” od 12 spratova pored same
obale Morače, tik uz čuveni Hotel Podgorica, pred sam ulaz, (i uz dvije uličice čiji će trotoarčići
dobiti nastrešnicu). Hotel je poznat jer je sačuvao prirodni ambijent, kojeg
potpuno devastira novo zdanje. Za temelje takvog zdanja rupa se kopala na
dubini od tri-četri sprata, a gradnja nastavila sa velikom užurbanošću, iako
je potpuno neuobičajeno u svijetu da se
najviši objekti grade uz samu obalu rijeke (namijenjenu za parkove i šetališta),
pa se može govoriti o estetskoj i humanoj izopačenosti, koja će degradirati
razglednicu prirodnog i najromantičnijeg dijela grada. Građane su, prethodne
godine, za taj poduhvat pripremali tajnim “izmjenama i dopunama nacrtnog
plana”, dok su nekakvu skalameriju, koju su nazivali “Transformers”, desetak
mjeseci držali na glavnom podgoričkom trgu. Koliko se taj kič od vojnih cerada,
točkova i karaserija, uklapao u opšti ambijent stilski uređenog „rimskog trga”,
toliko će i nezgrapno novo zdanje u prirodni brijeg Morače, ali dugotrajno.
A Staroj varoši kao da je određena vječita sudbina, od
strane „dušebrižne” vlasti, da predstavlja „savremenu” ruinu, okićenu betonskim
stubovima, sa nadžidžanim strujomjerima i raštrkanim kablovima na svaku stanu,
usred Glavnog grada. Decenijama su bez zaštitnih ograda, brojne, potpuno oronule
zidine duž prometnih ulica, prijetnja prolaznicima. Bez krovova, horor-ruševina
ima na svakom koraku, sa asfaltom koji prekriva nekadašnje uske kaldrmisane
trotoare i ulice, potpuno ravno, od ruiniranog zida do ruiniranog zida, podešenog
samo za dvosmjernu jurnjavu automobila. I koliko puta te ulice prekopaše a
nijednom se ne śetiše da postave podzemna kabla za struju i telefone. A da su išta normalno htjeli uradili i sa
postavljanjem kaldrme, od oblutaka iz Morače, bi vratili duh varoši. Tako je i
rodna kuća najvećeg starovaroškog velikana, vajara Rista Stijovića decenijama u ruševinama, kao da je u Bejrutu, dok
se njegove skulpture kriju u nekoj rupi opštinskog fundusa, do okončanja nekog
bezumnog rata i bombardovanja.
Ali, prave se i biciklističke trake. Śetiše se Kinezi, pa i
dadoše novac za gradnju. Neće ih biti samo tamo đe su trebale davno biti
projektovane i podignute, u novogradskim naseljima na Koniku i „Delta Sitiju“,
ali će se u te svrhe starijim dijelovima grada oduzeti preostali trotoari
pješacima. Veliki dio trotoara je odavno prepravljen u parkirališta, a ostatak se
sada prepravlja u biciklističke staze, tako će građani i onim trotoarima, koji
su predviđenim za šetalište, morati ići u koloni jedan po jedan. Oko parka
„Šumice“ biciklističke staze su u istoj širini kao pješačke, iako je bilo
prostora za drugačiji raspored, s tom razlikom što su pješačke staze uz samu
ulicu, pa su prolaznici u sendviču dva prevozna sredstva na vrlo uskom
prostoru, što nije bio slučaj ni u jednom selu u Vojvodini prije sto godina.
Tako, poput „Kino Kulture“, nestaju spomenici kulture koji
su bili živi dokaz da smo nekad bili u Evropi. Identitet jednog naroda čini
ovjekovječena tradicija u vremenu koju svaka kulura mora uvažavati. Patine
tradicije nijesu samo prošlost, uspomene ili estetika, već pružaju i neposredan
ośećaj dostojanstva, ličnog i kolektivnog postojanja. S toga ih je kao
materijalne vrijednosti glupo i procjenjivati, već samo poštovati u sklopu
ambijenta u kome se nalaze. Upravo simbolika arhetipnosti tradicije zbližava i
humanizuje ljude na najprirodniji način, zbog čega je od neprocjenjive važnosti
za društvo. Te specifičnosti su i magneti za turiste.
Naši građani odlično znaju šta je rupa. U nju se kriju kad
god treba dići glas protiv devastiranja životnog prostora, kulture, državne
imovine. „Kad izdaš pravednika izdao si sebe jer nisi uradio ono što si htio
već ono što mrziš.”
_
*Inače, kad smo kod Evropskih integracija, Aleksandar
Andrija Pejović, kako se potpisuje, prije političkog angažmana nije imao iza
sebe nikakav intelektualni rad materijalizovan u nekom djelu pod bilo kakvim
imenom ili pseudonimom da bi na političkoj sceni morao da koristi dva. Zapravo
simbolika njegova dva imena nas navodi da bi većeg opravdanja bilo da ga je
partija angažovala za ministra Morskog dobra i turizma. Aleksandar je ime
jednog od najvećih vojskovođa, a Andrija (slovenizirani Adrijan) je ime
njegovog kuvara, koga je Aco Veliki izbacio sa palube broda uvezanog o teško
kamenje, pošto je utvrdio da ga je pokrao. Po pseudo-Kalistenu, more u kome ga
je, navodno, izbacio, prozvano je Adrijansko – Jadransko more.
No comments:
Post a Comment