1.1.16

Katast(a)rofe i repeticije

Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ  25. 12. 2015.


Jedan je Glavni grad a mnogi kriminalni centri u zemlji. Imamo ih kao festivala. Kriminal je postao kućni “biznis” i domaća radinost, ali su nam dočeci Novih Godina  kolektivni, čak i internacionalni. Obavezno ih dočekujemo uz inostrane pjevače. Samo nam je njin uspjeh primamljiv da se ośećamo značajnim i srećnim.

Ovo je trebalo da bude likovna kritika ali se u našem Glavnom gradu odavno ništa ne događa na umjetničkom polju izlagačke djelatnosti. Izgleda da DPS-u na tom planu nedostaju kadrovi, vjerovatno zbog klanova i novopečene masonerije, razmještene po institucijama sistema, koji kao lešinari vrebaju i poslednju paru namijenjenu za kulturu. Ispuste priliku samo onda kad prikrivaju tragove svog apsolutizma.
Tako je osvanula i vijest da je dodijeljena Lubardina nagrada, kao najveće državno priznanje za najbolje ostvarenje u slikarstvu, kao posebnom smjeru likovne umjetnosti. Dodjeljuje se svake treće godine. Radi bolje informiranosti o tome uključio sam se na sajt Ministarstva kulture. Kad tamo – ništa. Nema ni objavljenog konkursa za najveća priznanja u zemlji kod resornog ministarstva. Odustah od dalje pretrage, po drugim ćoškovima, ali se sjetih brojnih kolega koji su odlučili, tokom prošlog konkursa, da nikad neće konkurisati za Lubardinu nagradu jer je tada dobio vajar Pavle Pejović za instalaciju, čime je ova nagrada izgubila smisao. Instalacije su instalacije i nikad nijesu bile Slikarstvo. Ali, kao u prošlom sazivu, članove žirija su i u ovom sačinjavale iste osobe iz istog dijela tabora - „klana“ Pavla Pejovića: N, Gvozdenović, LJ. Zeković, N. Nikčević i vajar Z. Glamočak. Ko je koga i kako zapošljavao u AB-revoluciji, ili ko kome šefuje nije teško pogoditi, jer je riječ o prostoj, tipično lokalnoj, palanačkoj ujdurmi. Ipak se pitam kako i onih tridesetak prijavljenih slikara (pa i vajara, poput direktora CSU N. Šoškića, koji je konkurisao sa instalacijom, koja je uz to i plagijat, jer je istovjetna sa jednim radom pokojnog konceptualiste Toma. K. iz Srbije,) bi obaviješteno za konkurs u ovo digitalno doba, i jesu li i oni birani kad ih je tako mali broj? U svakom slučaju brojni su, od malobrojnih, promašili struku pa im je uz poziv trebalo objasniti šta je to slikarstvo, ako iko iz žirija zna nešto o tome. Posebno zbog toga što je Lubarda jedan od naših najvećih slikara, koji se bavio slikanjem, jer je nedvosmisleno i u pravom smislu bio slikar.
Ali, koga je briga za umjetnos i umjetnike kad uvodimo „nove vrijednosti“, kako skoro u Sloveniji izjavi naš Premijer. Da li se to odnosi na ono što na Balkanu zovu politikom, ili na deficitarnu kulturu, ostaje da se uviđa, pošto znamo da su mnoge „stare“ uništene, kao igračke.  
Na skupštinskom zasijedanju poslanik  Dritan Abazović je iznio šokantnu vijest da su korisnici Ulcinjske solane sa svojim kompanjonima podigli kredit u banci na ime hipoteke na državnu svojinu koju im je obezbijedio ulcinjski Katastar. Takve kriminalne aktivnosti Katastra nijesu rijetkost. (Nekad je frapirao i podatak da je Atlas banka uzela kredit na nekoliko desetina miliona na ime Sajma u Budvi, koji nije njen. A takve informacije, koje su se uveliko širile u građanstvu, još nikad niko nije demantovao, niti je kad vođen kakav sudski postupak.) Ali, još nikad niko iz Katastra nije odgovarao za bilo što, a zbog neupućenosti pritisak  javnosti i ne postoji, jer mediji tome nikad nijesu posvjećivali pažnju, (iako su brojni oni čijih nekretnina nema u evidenciji). Ali se i na sama ulazna vrata svakog Katastra može mnogo toga nevjerovatnog čuti od građana što ukazuje na osnovanu sumnju da su neki načelnici Katastra u vrhu organizovanog kriminala u zemlji, jer mnoge neregularnosti ne mogu biti slučajne, a ostavke za loš rad izostaju. Kao da su nekakvi instrumenti kriminala koji su birani po podobnosti  za te domaće zadatke, svrsishodne poslove i funkcije, podložne za svaki vid korupcije, na štetu države, tako da danas ni Ministarstvo odbrane ne zna šta je sve njena imovina već mora Katastru nanovo polagati na uvid dokaze za svoje nepokretnosti, a kopije istih su se u prošlosti čuvale u Beogradu, što dodatno otežava postupak, pa je i običnim građanima vlasništvo Narodne odbrane (kako je nekad bilo registrovano), postalo Alajbegova slama za decenijski razna prisvajanja i manipulacije, sa čim se diče oni koji su najviša smetnja društvu.
Postale su primarne grabež i veze*, pa gledano u globalu, danas pošteni građani mogu reći da su potpuno poraženi ishodom mnogih događanja poslednjih decenija. Dok se njima deklamuju zakoni, ispod žita prolaze razni konvoji kriminala, našta ukazuju brojne, tek započete optužnice. (I Sveti Vasilije da je imao poneke komšije aIvane, kao mi danas, nikad ne bi uspio sagraditi manastir pod Ostrogom. Danas bi u Ostroške pećine, da nijesu zauzete, uz dil, radije smjestili nešto profitabilnije.)
Sve prevare su kriminal, koji cveta u svim oblastima, ali kažu: „zakoni su dobri ali se ne primjenjuju“. Zakoni su čisti ali ne vrijede ako su u prljavim rukama, kao što ni ljudi čistog obraza nijesu potrebni neljudima. Zavladale su prevare koje bez sankcija prave etički metež u društvu. Povjerenje i čovječnost se gasi i obeshrabruje. Pa i oni što su dužni svome svijetu veliki novac, ugase firmu i nikom ništa. Nastave da žive kao kraljevi, a otpočnu i neki novi biznis kao direktori, kao u onom Hajneovom stihu: „...ko pobjednik na konju jaše hulja na svom hatu.“  Za sticanje bogatstva, izgleda, dovoljno je biti bitanga, pa je biti lopov prljavim dušama postala čast a ne samo zanimanje i unosan „biznis“ u ostvarivanju nekih novih, ličnih „vrijednosti“. . Došlo je dotle da nijedan kulturni događaj ne može da zaokupi toliku pažnju fotoreportera i novinara kao sudski procesi usled nekog kriminala. Kao da takvim akterima društva popularnost više raste što je kriminal veći. Sa ostalim nemoralnim talogom društva oni su i glavni protagonisti rialiti šoua, pa je prizemnost života postala formula uspjeha, prema kome, zbog velike popularnosti, trebaju imati respekt i pravne institucije sistema. Popularnost opravdava sve, posebno kod varvara, kojima svaki vid populizma znači ugled u kome je i Džek Trbosjek važna karika
 Od svih događaja “ozbiljnije” medije, sa automatizovanom percepcijom, najviše interesuje politikanstvo i izvještaji sa kojekakvih śednica, a da je to tako govori i čijenica da predśednike Mjesnih zajednica u Podgorici postavlja Gradonačelnik (partijski službenik), što nije bio slučaj ni u socijalizmu prošlog vijeka, a o tome nikad građanstvo nije bilo upoznato preko medija, već su mu se ukazivane samo prouzrokovane štete, rekla-kazala priče, bez analiza stvarnih uzroka: loših, nedemokratskih propisa koji su dali legitimnost samovolji funkcionera i kafanskim stolovima đe se odlučivalo. (A kakvih funkcionera imamo, i dokle su spremni da idu, govori slučaj Marovića.) Tako su u Podgorici, mimo volje građana, nicale i gradske garaže uz đečiji vrtić kao legitimna zdanja, poput brojni privatnih zgrada podignuth na mjestima đečih igrališta i već urbanizovanih površina grada. Za takvo necivilizacijsko varvarstvo nijedan sud ne može pozvati nijednog pojedinca na odgovornost jer su propisi dali legitimnos samovolji, te i korupciji, nametnutih partijskih poslušnika  koji su isključili Mjesnu zajednicu kao regulatora i polugu za ostvarivanje realnih potreba građana. (I zloupotrebu biračkih spiskova tamo je trebalo tražiti.) Ali su slične zloupotrebe pojedinaca u službi kriminala i dalje moguće jer su isti zakoni na snazi, tim prije što Glavni grad nema ni prenos skupštinskih zasijedanja, niti svoju televiziju, koja bi građanstvo upućivala na stvarna dešavanja. Tako je Suhik i dalje na visokim funkcijama Podgorice iako mu stranka još nije ni registrovana, a iz one koja ga je tamo postavila je odavno izbačen. Ali, ništa od toga  mu ne smeta da potpiše koalicioni sporazum s Gradonačelnikom, u ime stranke koja nije ni postojala prilikom poslednjih izbora. (On je od onih “stručnjaka” koji je pred kamerama opravdavao nemoralnost partijskog zapošljavanja.) Doduše, za one ispranih mozgova svaka vijest je za zaborav, pa im ni lista čekanja za ulazak u EU, kao obećanom raju , ne predstavlja nikakav problem. Zašto sada ne žive normalno, isto je kao i pitati ih ko je i zašto, pred ulazom u Evropu, početkom devedesetih, odbio reforme Anta Markovića i dijelio im puške, dok je cvetao šverc, pa nam se put u Evropu odužio na 26 godina, i još će.
Kako je proteklo svo ovo vrijeme u zadnjih dvije decenije i ko nam može donijeti “nove vrijednosti”? A bilo je i takvih vremena kada su žabe dizale nogu da se potkivaju, dok su krmeće uši, ukus i apetit bili u modi, a korito najveći oltar. (Takva zaostalost u „kulturi“ nekima i sada predstavlja opšte dobro, pa građani od Krmećih bara, prouzrokovanih raznim klimama, bez kišobrana i čizama, teško mogu od fekalija prići i ponekim ulazima zgrada.)
Kod nas politika predstavlja i „biznis“, pa je danima u udarnim vijestima dnevne štampe Svetozar Marović, koji se usko veže za porijeklo i prirodu biznisa njegovog visokog partijskog kolege Mila Đukanovića, tako da uz te priče idu i proricanja „eksperata“ koja sve više liče na temu one basne o „žabi i škorpiji“. Naši novinari se više vole konsultovati i sa grahom nego li sami sagledati stvarnost, a u njoj se plagijatska krilatica „Rat za mir“, kao supstrat prošlosti, nastavlja na drugom polju i sa drugim neprijateljima, bez uvijek dušebrižnog Sveta, jer je ovaj narod i bez njega naučio da žedan prelazi preko vode, - kako navode neka istraživanja. Naravno, krilatice su u politici samo paravan za druge radnje. (I lopov kad želi pokrasti nečiji novčanik skrene pažnju vlasniku na drugo stranu.) Tako je došlo i novo-staro vrijeme da dok se rasprodaje državna imovina (poput Instituta S. Milošević, Kraljičine plaže, Elektroprivrede) svakodnevno se i protestvuje pod raznim sloganima, u otvorenoj kampanji protiv ulaska u NATO alijansu, od čega bi samo Velika Srbija iz Načertanija i prizrenska Velika Albanija imale koristi. (A svaki šovinizam uvijek traži svoje šanse.)
Ipak, ovaj narod je postao umoran od revolucija i mitinga, ali mediji uporno posvećuju pretjeranu pažnju samo protestima iako su oni vaninstitucijalna aktivnost poslanika jedne razjedinjene koalicije koju je napustio predśednik i dio poslanika. Ali ta kampanja sa čitavim konglomeratom različitih zahtjeva i zastava (i to sve pod bezkompromisnim spartanskom krilaticom „Sloboda ili ništa“, koji miriše na soc-realizam), koji su promašili legitimitet u vremenu i prostoru; je i uhodani obrazac i velika šansa da DPS utvrdi svoju vlast i pozicije u društvu, a sve zahvljujući propagandnim igrama: izazivanja straha kod građanstva od retrogradnih političkih struktura društva, grupe poslanika koji umjesto u Skupštini, za šta primaju plate, stvaraju buku po ulicama i drugim javnim mjestima, i to sa ponekom kokardom i stranom zastavom u antifašističkoj i suverenoj Crnoj Gori. (Pa se u opštoj euforiji za narodne brige, zaboravilo i na pendrekanje automobila i njegovog vozača, odnosno, iživljavanje tridesetak policajaca nad nenaoružanim nedužnim licem koje se posle mitinga našlo na ulici, zbog čega niko nije podnio ostavku, niti suspenziju sa posla.)
U duboko podijeljenom društvu podijeljena je i ličnost ogromne većine građana, tako da svaki ishod promjena ne pretpostavlja kvalitetno rešenje. Narod dobija što je zaslužio a vlast šansu da nastavi po starom. Tamo đe rastu mržnje, insinuacije i animoziteti ništa se pametno ne dešava, a svako rešavanje problema ide u nedogled. U ideološko profitabilnoj ostrašćenosti trijumfuju i omogućuju uspjeh laži i klevete, pa je to, i van politike, nekima postao glavni zadatak, jer naš najviši problem postala je istina, a zbog nje počeli smo i od istorije da zaziremo, tražeći u njoj samo ono što nam odgovara, da dopunimo svoja utiske, ubjeđenja i podvojenosti u nedostatku stvarnih znanja i realnosti. Neki u tom napajanju ličnih ubjeđenja negiraju i samu istoriju tražeći spas u kućnoj mitologiji i katunskim predanjima. Takvi se kulturom ne bave (jer su puni samopuzdanja), niti ona postoji u njinoj svijesti u pravom obliku, već je kupuju, misleći da se ona nalazi u predmetima u kojima mogu da se voze, stanuju, oblače,  ili sapunjaju, i šta ćeš više (od konfora), kad se kao šlagort svemu može dodati još i dezodoransa da kamuflira teški duševni vonj i nepreglednu duhovnu prazninu. A istina je i to da ako ne postoji čovječnost ili vladavina prava, koju nalaže odgovoran civilizacijski razum i kultura, na društvenoj sceni stupaju razni potisnuti negativni lični porivi naše psihe koji su od pamtivjeka zapisani u našim genima, čekajući svoju priliku da se iskažu.

Kao i danas sa EU i NATO-m, Južni Sloveni su od svih evropskih naroda najteže prihvatali odlike civilizacijskog života. Kroz istoriju smo dostignute kvalitete brzo urušavali, što zbog objektivnih razloga koje je diktirao spoljni faktor, što zbog unutrašnje nesloge i političke podijeljenosti. Najbolji primjer, kod nas u prošlosti, za to je vladavina Crnojevića, kada je Crna Gora sopstvenim snagama i bez podjela stremila civilizovanom svijetu, što nije bio slučaj sa mnogim narodima Balkana u to vrijeme. Ali i vjekovna borba protiv Osmanskog carstva je ujedinila i uzdigla Crnu Goru u etičkom i herojskom smislu više od drugih, mada je njeno zaostajanje u svemu drugom bilo konstantno sve do proglašenja kraljevine. Ratovi su je potpuno osiromašili.
Ipak, otkud danas velika podijeljenost društva, ali i etički metež i nezajažljiva pohlepa, koja urušava državnu imovinu?
Kratak vremenski period nasilničke vladavine Karađorđevića, koja je napravila duboku političku podijeljenost, nije jedina koja je ostavila krvav trag na licu Crne Gore, ali je najviše od svih omalovažila kao državnu tvorevinu. A porive nezajažljive pohlepe koja je danas na sceni, možda, trebamo tražiti mnogo dalje u prošlosti kad se priroda genetike Južnih Slovena nesmetano ispoljavala, bez kulturnih barijera nekog uređenog društva, a kao takva se kroz istoriju, u nekom vihoru vremena,  uvijek znala vraćati i oslikavati kroz psihologiju lica i fragmentima stvarnih djela i događanja ideološki razjedinjenog društva, kao u doba Karađorđevića i drugog Svjetskog rata.
Da bi smo bolje sagledali genezu svog mentaliteta u međusobnoj razmjeni sa ostalim činiocima Balkana, i razumjeli kakve gene nosimo kao nasleđe u psihologiji naše ličnosti (pored onog praroditeljskog, Adamovog grijeha koji nas čini smrtnim i nesavršenim, kao i  onog roditeljskog duha: čojske i junačke Crne Gore koja nas čini vječnim), trebamo biblijski duboko zaroniti u svoju slovensku prošlost, od prvih pisanih dokumenata, koji su nastali u ishodu susreta sa civilizovanijim narodima i državama do čijih granica smo došli u svom pohodu, kada smo počeli naseljavati ove prostore radi boljeg života, a koji su puni varvarske bahatosti i samovolje. Tada je,  radi dobre zarade i pljačke, bilo važno požrtvovano vojno najamništvo i nadmetanje, kao danas što je partijski angažman u sprezi sa kriminalom radi ličnih interesa, kad plen opravdava apsolutno sve, kao što je to bilo kod prizemne svijesti drevnih pagana. (Izvan stabilnog i uhodanog civilizacijskoh hoda, neke izgrađene državne tvorevine, divljak je funkcije pravnog uređenja smatrao ropstvom, kao i danas što neki njegovi zalutali geni pokazuju tu labilnost, pa im se radi profita bilo lako boriti pod bilo čijom zastavom koja je donosila profit). U tako podešenim okolnostima, izraženi su nagoni pohlepe, pa su animoziteti, mržnja i zavist bili jači od razuma. A razum je neubjedljiv samo tamo đe ga nema dovoljno, kao što je i sam, u tom začaranom krugu, bez etike ništavan i prepušten nagonima, (kao što je bez savjesti i etike svako junaštvo varvarski čin).
Tako su se Sloveni borili za i protiv Vizantije, kao što su od nje prihvatali i odricali se hrišćanstva proklamovanog iz njenih zvaničnih crkava i priklanjali se raznim jeresima anatemisanih od Romanske i Latinske crkve. Kako navode istorijski izvori, pagana je na Balkanu, u velikom broju, bilo i u XVII vijeku. Najveći dio stanovništva na Balkanu bili su poluvjerci i dvovjerci (pravoslavci su u Crnoj Gori i danas podijeljeni: jedni idu u Crnogorsku a drugi u Srpsku Svetosavsku crkvu), koji su objedinjavali paganske i hrišćanske običaje. Paganske su teško odbacivali a hrišćanske teško prihvatali, i tako vijekovima. Razlog tome je i taj što su se crkveni kanonski obredi vršili na latinskom ili staroslovenskom jeziku koje narod nije dobro razumio, a time nije ni mogao iskreno prihvatiti. (Mnoge važne paganske svetkovine su i danas upisane crvenim slovima u crkvenim kalendarima, ali sa imenima hrišćanskih svetaca.) Kasnije su dvovjerci prozvani „poturi“, dolaskom osmanlija na Balkan, jer su isti često prihvatali i islam. Veliki dio naroda prihvata islamsku vjeru zbog progona kanonskih crkava, pa je moguće da su u Crnoj Gori,  „poturima“  zvali i Vlahe (bogumile) koji su u Cetinjskom polju imali crkvu (Vlaška crkva) koja je postojala i prije nego što su Crnojevići izgradili Cetinjski manastir. (Turci su osvajanjem Vizantije od nje preuzeli i sprovodili iste obaveze u oblastima nad kojima je imala jurisdikciju, ali sa tom razlikom, da je Slovenima moguć najveći napredak u društvu ukoliko prihvate Islamsku vjeru. Osmanlije su u vojnu službu, angažovale regrute iz redova dvovjeraca, a ne pravih hrišćana, po crkvenom vizantijskom kanonu, kao što je to radila i Vizantija, a u Crnoj Gori Crnojevići. Hrišćanstvo je bilo povlašteno a hrišćani pošteđeni od vojnih obaveza, pa u Grčkoj nije dolazilo do prelaska hrišćana u islam. Ali, Turski janjičari su mogli doći i do najvećih državnih položaja ukoliko postanu muslimani.) 
Da bi bio od koristi svojoj državi i potomcima, vizantinac Teofon zabilježio je u svojoj „Hronici“ da je Justinijan 691-692.godine,  regrutovao i naoružao  30 hiljada Slovena pod nazivom „Prekobrojna vojska“. Za starješinu te vojske postavio je Slovena sa imenom Nebula. „Svu tu vojsku pokrenu da ga brani od Muhamedovih Arabljana koji su sa juga nadirali na Vizantiju“. U prvo vrijeme Sloveni su sa Romejima (kako su nazivali Vizantijce) poražavali Arape, ali Muhamed posla vođi Slovena ćup pun novca, i sa njim mnoga obećanja, te ga tako pridobi da prebjegne u njegovu vojsku sa još 20 hiljada Slovena. Hroničar Teofon bilježi i da je to razlog što se sva ostala vojska Romeja razbježala pred naletomArapske vojske koju je predvodio Muhamed, zbog čega je Justinijan pobio ostatak Slovenske vojske zajedno sa njihovim ženama i đecom u mjestu kraj mora, tada zvanom Leukata, koje leži u Nikomedijskom zalivu. Ali, tog istog Justinijana kada je Leontije zbacio sa vlasti, uz pomoć Slovena i Bugara vratio se ponovo na presto.
Teofon navodi i to da je  arapin „Abderahman sin Haledov krenuo vojsku na Romaniju (Vizantiju) i u njoj prezimi i mnoge krajeve opustoši. Sloveni mu priđoše, te 5 hiljada njih ode sa njim u Siriju i bjehu naseljeni oko Apameje, u selu Seleukobolu“. Teofan navodi i to da su Sloveni kao najamnici arapskih aga učestvovali u njinim međusobnim obračunima za poziciju kalifa.  
Ništa veći hrišćani Sloveni nijesu bili ni onda kad su im vizantijci sačinili ćirilicu i naučili ih, pored hrišćanske vjere, da čitaju i pišu na svom jeziku. (Ali, Kanonsko Vizantijsko pravoslavlje dobija pravi zamah na Balkanu, tek poslije prevoda Biblije, na narodni jezik, od Đ.Daničića i V. Karadžića.) Zapravo, za svo vrijeme trajanja Vizantije, na Balkanu je narod bio ogrezao u paganstvu koji se radije okretao bogumilima i katarima (srodni po ideologiji pavlikijanima i manihejstvu, jeresima poniklim u samoj Vizantiji) nego li Vizantijskoj (tada zvanoj Romanskoj) crkvi koju je proklamovala carska kruna. A upravo su ti jeretici, na Balkanu, držali samo sebe za hrišćane, a Romejske i Latinske crkve za Sotonine tvorevine, kao i sve što je državna tvorevina. Ovo se lako može utvrditi iz najstarijeg Sinoda pravoslavlja, kod Južnih Slovena, u slovenskoj redakturi, koji se čuva u manastiru Sveta Trojica, kod Pljevalja. (Sinodi pravoslavlja su zvanični izvještaji Vaseljenskih sabora, sa lokalnim elaboracijama stanja u zemlji i vazalnom okruženju Vizantijske carevine.)
Happy 2016!

-
*Otvorili nakakav biznis vuk, lisica i magarac, ali im usfalilo radnika. Ode prvo vuk da ih potraži, ali poslije nekoliko dana se vrati. Pitaju ga lisica i magarac je li koga  radnika našao, a on im se razočaran požali da je u narodu mnogo više vukova nego što je i on sam i da nikog nije mogao da pridobije za biznis. Posle njega ode i lisica da traži radnike, ali se i ona vrati ne obavljenog posla. Kad su je pitali zašto nije mogla nikoga naći za rad, ona im reče da je sve učinila što je mogla: lagala i obećavala ali niko da se prihvati posla. Posle nje ode i magarac u narod da tražiti radnike za biznis. Poslije sat-dva vraća se on obavljenog posla i svojim začuđenim ortacima objasni: „ Ma tamo su sve moji školski drugovi.“









No comments:

Post a Comment