Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 14. 11. 2017.
Vrijeme je tapkaroša,
pa tapkamo u mjestu, osim, kada se razletimo na sve strane pred kakve izbore. Ipak,
na putu za EU, guramo se u poslednjem vagonu sa (za)ostalim u regionu. Kažu, među
njima smo lideri. Dakle, zaostajemo, ali napredujemo, iako smo sve dalje od
Slovenije i Hrvatske. Ipak, nekad smo bili najnerazvijenija republika, a sad
imamo najbogatije lidere, kojima mogu zaviđeti i političari najrazvijenijih zemalja
svijeta.
Nekad smo bili
poznati i po likovnoj umjetnosti. Sad je stanje katastrofalno, da su i
galerijski prostori ostali nijemi. Fakulteti umjetnosti proizvode socijalne
slučajeve; privatni u Donjoj Gorici neznalice, - kako kažu istraživanja; Zavod
za zapošljavanje dokoličare. A ove godine, iz Ministarstva kulture nije dat ni
cent za Kotor- art, koji je najrenomiraniji festival umjetnosti u Crnoj Gori. Ipak,
„Državni udar“, kao alternativna „lakrdija“ (kako je pozorište zvao Kjerkegor),
je na sceni već nekoliko sezona. Ali, mada je ovaj sinhronizovani događaj
organizovan od države, u svijetlom dijelu pozornice su samo advokati, jer je
nešto na tim daskama u osnovi trulo. Narodu nikako ne može biti jasno kakva je uloga „svedok-saradnika“, pa o tome
priča. Čude se, kako glavni organizator,
optužuje DF, čak i njine advokate, i
naziva ih izdajnicima, što mu nijesu omogućili da izvrši „državni udar“,
odnosno, krvoproliće. A država tuži i zlostavlja te „izdajnike“, a ne njega. Pogotovu
je nekima nejasan njegov navodni prijatelj, nalogodavac nepočinstva, kao nepoznata
kviz – figura, koju naziva Edi. Za ljubitelje kviza to je obična književna fikcija
nekog šund romana, ali ga tumače i kao pseudonim grupe autora ovog komada. Ipak,
većina sve to posmatra sa prezrenjem, ili nezainteresovano.
Tražeći smisao u
besmislu, oni, politički obrazovaniji, idu i dotle, da vlast želi da Rusiju
uključi u (politički) „rat“, pri čemu bi joj obmanuta Evropa i NATO, bili
saveznici, u obračunu sa sopstvenom opozicijom, kao što je to iz lične koristi pokušavao
(1882. god.) s Austrijom, hercegovački hajduk Stojan Kovačević u vrijeme knjaza
Nikole. Ipak, korist je oko svega imao vojvoda L Sočica, koji ga je pomagao
(možda i angažovao), a knjaza obmanjivao.
Međutim, populistički
Pink se poistovjetio sa „svedokom saradnikom“, kao da je kod njih izučavao
poligraf, pa se u te svrhe pokazao kao obdaren agitator. Nečuveno je od njih i
to da su i po advokatima osuđenih osuli rafalnu paljbu. Sa perverznom
izopačenošću kupleraja, strasno su se
predali kleveti svih oponenata vlasti, po svojoj turbo-mahali, kao kakve narkomahaluše
koje ne žele da shvate ni svrhu suda, niti vladavinu prava.
Mada ovo suđenje nema
procrnogorski karakter, neka krila obje strane ga takvim prikazuju.
Sve to skupa liči na stranačko
- politički rat (i „zlostavljanje“ – kako kaže Pučdemon) suparnika zbog
dominacije u „pašaluku“, pri čemu, izvan političkih propagandi nije preostalo
ništa važno u šta bi javnost bila upućena.
Zato mi o likovnoj umjetnosti
preostaje vrlo malo da pišem, pogotovo, uporno kritikovati Galeriju Dvorac
Petrovića, (kao da ih mrzim, iako cijenim njen stari kadar, a koja zahvaljujući
direktoru N. Šoškiću, koji je i od svojih kolega sa fakulteta optuživan za
plagijaštvo, potpuno urušio rejting ove ustanove), koja često otvara vrata svog izložbenog
prostora svakakvim plagijatorima i diletantima. Ovog mjeseca su izloženi mehanocistički
promašaji, već viđenog, Nataše Đurović, koja početnički pokušava obične
žvrljotine i mrlje da uozbilji i prilagodi nekim savremenim uzorima. A to se,
kao detalj, dobro uklapa s naslovom ovog teksta, kao refleksija opšteg stanja.
Spekulativan pristup
savremenoj umjetnosti donosi samo loše spekulacije i nikakav kvalitet. Tako je
i kod nje, pa i tamo đe pokušava unijeti simboliku. Ovakve najezde na umjetnost,
od strane nekih, po mom uvjerenju, je zbog toga što savremena umjetnost u sebi
nosi nešto lakoće dizajna, u kome se svaki nadriumjetnik može okušati, jer ga
pogrešno tumači, čime i pri prepisivanju poprima vulgarno površnu konotaciju u
ishodištu djela. Tome treba dodati i to, da je savremena umjetnost teško razumljiva
običnim građanima, zbog apstraktnosti koju u sebi nosi, pa su zbog toga u
porastu i sračunate spekulacije nadriumjetnika koji koriste političke veze za
svoj cilj. (Između Kefrenove piramide i neke druge napravljene od papira na
radnom stolu, je ogromna razlika – i u znanju, i trudu i u iskustvu i koncepciji.
A i talenat je bitniji od nadri rabote, bez obzira na osnove prethodnih razlika.)
Tako je i Nataša ostala na spekulativno-površnoj distanci apstraktnih promišljanja
i usiljenosti, koju nametljivljivim mehanicizmom, poput ekspresije, želi na
silu podignuti iz duhovnog mrtvila, kojim ova djela i izložba zrače, lišena
crtačkog znanja i vještine. Tako da sve liči na jeftine trikove. Inače, ona je
profesor tehnologije na FLU, u Cetinju. Završila je Konzervatorski fakultet,
ali, kako mi rekoše, i omiljen pedagog svojih studenata. I to je sasvim
dovoljno i dobro za jednog profesora. Ali, baš to upućuje na razmišljanje:
zašto se u javnom životu takmiči u crtežu sa svojim studentima, kada, vjerujem,
nije bolja od njih, da bi im na tom polju mogla prenijeti ispravna iskustva? Da li je to zarada, publicitet ili običan
kompleks?
Ali bilo kako, Jovićević,
njen prethodnik na fakultetu je otišao u penziju a da nije dobio stan. Bio je
po profesiji slikar, ali i dobar pedagog iz tehnologije slikarstva. A za nju se
našao stan nedugo pošto je primljena.
Na štetu države i
njenig građana, kod nas je politika najisplatljiviji biznis. Tom neprirodnom
stanju se prilagodila i mentalna matrica tradicionalnih vrijednosti, pa je sve
postalo normalno. Odnosno, kako vlast kaže, ili ne kaže.
Tako se u jurnjavi za
prestižom, neđe u Kokote, prilikom odlaska na jedan regionalni skup političara
Balkana, zapalilo pratiće vozilo predśednika
DPS-a, M. Đukanovića.
Vozilo je izgorelo, a
tom prilikom su ozlijeđeni i neki putnici, jer je vatra zakačila i arsenal
municije koji se prevozio tom prilikom. Kao da se kretalo na neko bojište. Očevidci
kažu da su se čule nekolike detonacije, a duž ulice se širio i neprijatan miris
suzavca. Po izbijanju vijesti o tom događaju, mnogi građani su očekivali i
saopštenja o „državnom udaru“, ili „terorizma u pokušaju“, jer tako nešto je
nezapamćeno na drumovima Crne Gore.
Ipak, ostalo je
nerazjašnjeno: u koje svrhe i otkud tolika municija i eksplozivne naprave u jednom
automobilu, koje je služilo za pratnju funkcionera vladajuće stranke, kad je nošenje
oružja strogo zabranjeno u Crnoj Gori?
Ali, to nećemo, nikad
ni saznati, jer država po tom pitanju ćuti, da se ponekad možemo pitati čiji
smo mi građani, kad po cestama političari razvoze toliku municiju? Zar i oko
toga treba praviti misteriju i davati povod raznim spekulacijama, pogotovo zbog
toga što je, ovih dana, opoziciomom poslaniku koalicije DF-a, (stranke: Pokret
za promjene), Raduloviću, nepoznati počinioc skinuo šarafe sa prednjeg točka njegovog
automobila. Pukom srećom je to na vrijeme primijetio, inače je lako mogao
poginuti. A to kod ljudi potkrepljuje mnoga nagađanja, jer mnoge indicije
ukazuju da „politička kriza“ prerasta u subverzivne aktivnosti i kriminal
najgore vrste.
Pošto su umjetnost i
kultura davno sklonjene u stranu, u jeku je prava subkultura mogućeg, sa recidivima
davno izlizanih matrica, ali u novom ruhu savremene scenografije. Jer, sad su u
modi regionalna okupljanja političara, od kojih su neki sve što se imali
zamijesiti, zakuvali svom narodu, pa narod kusa i danas od onog što su kuvali
prije skoro tri decenije. Doduše, ne potežu svoje topove jedni na druge, (iako
ih nose u pripravnosti, kako se primijetilo u Kokotima), već zdušno zamjeraju
Evropi što im zaostale „pašaluke“ ne prima u savez, iako nisu po standardima EU.
Misle da se i tamo mogu švercovati, kao kod nas na izborima.
A takvi govori se
mogu tumačiti i kao rušilački napadi na njene principe, zbog kojih je i
sazdana. Doduše, često kažu i da im je Evropa cilj. (Vjerovatno sa istom
„iskrenošću“, kao nekad Jugoslavija.) Ali, umjesto pripremljenih novih
lokomotiva, koje bi ih dovele tom cilju, i pokrenule sa mrtve tačke isčekivanja,
od njih su se mogli čuti i mnogi oportuni stavovi, a nikakva samokritika o
zaostajanju.Tako je M. Đukanović izjavio da Evropska unija, u svijetu, više
nije „jedina nevjesta kojoj svi teže“, već da su tu: „Rusija, Kina, i Turska“. A
takvim se nezahvalnim izjavama gubi dostignuti politički rejting, jer otkriva
psihologiju tapkaroša, kome je država na prodaji a ne interes za vladavinu
prava. (Vjerovatno po nekom iskustvu iz bogatog političkog repertoara, đe je
bitnija prijeteća zvučnost izjave od
nesmotrenosti izraza, koji se u krajnjem ishodu može i tumači: da prevariti
nevjestu nije nikakva sramota, kao i neodržati datu riječ. A Kučan, iz Slovenije, nalazi da NATO nije više onaj isti
miran momak kome su se pridružili, već „da se od njega sad treba bojati“. U
međuvremenu je na nekom drugom skupu regiona, D. Marković, dok uživa u blagodetima „državnog
udara“, izjavio da će proraditi linija
Skoplje – Podgorica. Ne čuh da li autobuska ili avio. A nije ni važno, koliko i
sva ta jalova populistička zamlaćivanja i sofizmi, kojima su punu verifikaciju
dale još neke izjave koje nijesu vrijedne ni pomena. Ali, bitno je da D.
Markovića ne zabrinjava kad će u njegovoj zemlji proraditi Skupština, a
bojkotuje se cijelu godinu.
Da je živ latinski
car Domicijan, upražnjavao bi svoj „hobi“¹, na tim druženjima,
i bio konkretniji.
Umjesto da vode razgovore
u četiri zida, kao što to radi naša opozicija, i da po završetku izvijeste
javnost o dostignutim krupnim koracima i odlukama, oni su toliko javni da liče
na cirkus, (ili šou-program na nekoj alternativnoj televiziji), kome nije u
obavezi da donosi ikakva rešenja, već samo da zabavlja publiku. Nešto se kao
događa, a ne događa se ništa, osim mlaćenja prazne slame. I to baš onda kada su
društvu potrebne snažne promjene. (Potpuno su u retro stilu, pa im još samo
fali muzička podloga one pjesme Korni grupe iz sedamdesetih: „Trla baba lan, da
joj prođe dan“. I ona je sva od refrena.) Ali, eto, uz dužno poštovanje, druže
se pa mogu međusobno razmijeniti vizit-karte i komplimente, jer su veoma daleko
i od Višegradskog saveza Srednje Evrope. Te su države bile u velikom zaostatku
u odnosu na nas, prije pojave DPS-a, a sad nam i one izgledaju nedostižne.
Taj što ih je
natjerao da se sastaju, mislim da se grdno našalio. Ali, što ti je tehnološki
napredak. Nekad su se na Balkanu na takve vrste skupova nosile samo džepne
špigle (ogledala), sa fotkom neke omiljene glumice na poleđini, da bi se bolje namjestila
frizura za neku važnost, a sad se šiša blizu nularice i nose ajfoni. (Radi „važnosti
zadatka“ dovode se i pravi glumci.) U tom praznom hodu novinari im prate svaki
korak i tutkaju mikrofon đe god stižu, zašto su oni uvijek spremni, jer im
probavni sistem radi neprestalno, zbog velike želje za što većom moći. (Unatoč
Bibliji, koja kaže da se u začetak nekih želja, rađa grijeh.)
Popularnost vole svi
grešnici. S njom misle da se iskupljuju „slijepoj“ publici, što je još gore za
etiku, ali ne i za napredovanje u biznisu, koji je zavisan od biračkog tijela,
zbog čega je, uz programirana obećanja, dodatno angažovana i propaganda. Zato
su angažovani i instruktori za manipulaciju „javnog mnenja“, zbog čega je sva ta
ujdurma, ovakva kakva jeste. Balkan je privlačan za mnoge, pa priskaču. Po
potrebi i komšije. Oni od poljuljanog ugleda svojih klijenata kolebljivom pučanstvu
konstruišu primamljivu sliku povjerenja, (što se najviše izučavalo u Americi u
vrijeme Hladnog rata).
Zapravo želi se
građanstvu pružiti iskrena posvećenost politici i kad rezultati izostaju.
Biti častan političar
na Balkanu je teško, zato i za veliko poštovanje. Ali, takvih je sve manje od
populističke „AB-revolucije“. T. Kulenović je dobro primijetio, da je Balzak
lik provincijalca, u uzavrelom Parizu, najbolje pretočio u sveopšti lik „penjača“
u društvu.( U kome ima i kvartova đe „starci umiru, a vesela mladež silom
radi“, ili je na birou, „niko ne živi,“ već životari). A politika na Balkanu, kao
magnet najviše privlači takve, Tik uz njih je Gogoljev gradski pokvarenjak, Čičikov. Pogotovu kada
su u pitanju izbori, „kupovina glasova“, što je uslovilo ogromnu pojavu „divlje
gradnje“, i svega ostalog. Njima je pravna država „biznis“ barijera. Oni su ti
zbog kojih se loše živi. A to dodatno rađa skepsu u društvu i razne bolesti,
biološke i etičke pirode.
Pošto su u jeku
pelcovanja protiv epidemija, poput Malih boginja, jedan moj skeptičan poznanik
je ubijeđen da se okupljaju da bi lakše raširili neku od tih bolesti. Kaže „Pogledaj
nam zdravstvo? Njih nije briga, jer imaju svu zaštitu. Ipak, neki se tajno
opiru od primanja vakcine, jer misle da se od nje može oboljeti od autizma, kao
što su to postala privredna i kulturna društva na čijem su bili čelu.“
Kada se ne postižu važni
društveni ciljevi, onda se stvaraju razlike svake vrste, koje se narodu mogu
objašnjavati i interpretirati na razne načine. Pa i gluposti „penjača“
prikazivati velikim dostignućima, o čemu najbolje govore neke nagrade i
priznanja. A Balkan kao da je oduvijek uživao u tome. Tako da se i svaki vid
manipulatorske propagande dobro uklapa u takav ambijent, zašta su najviše
podobni mediji.
Ipak, svi su događaji
postali takvi da se na alegoričan način mogu analogno prenositi jedni na druge,
kao refleksije. Kao da su klonirani, Slični, kao kakve reprize jedne te iste „sapunice“², sa
evrovizijskom špicom, pod sloganom: „Lideri smo u regionu“. Jer, u gorkom
dijelu istine, u mnogo čemu i jesmo.
Uvijek je Balkanu
Evropa određivala granice, i zato, samo sa ostvarenim ciljevima, koje je dala
za zadatak zemljama Balkana, mogu biti njen ravnopravan partner. Propozicije
postoje da bi se poštovale, kao što postoji i kućni red, da bi se s nekim bilo
za istim stolom. A ti ciljevi EU narodu odgovaraju. Oni kojima ne odgovaraju, neće
to ni da priznaju, već se dovijaju na razne načine da ih izbjegnu. Više im odgovaraju
improvizovani „pašaluci“, prilagođeni njinom mentalnom stanju, u kojima su
svemoćni i nedodirljivi, a narod zatočen u ropstvu njinih prohtjeva. (Samo po
pitanju znanja: kome trebaju plagijati, lažne diplome i doktorati?)Tako da i
sva početna zalaganja na putu ka EU, nekima, danas izgledaju, kao da su bila obično
zavaravanje radi produženja i očuvanja vlasti. I upravo na tu temu je neko iz
Srbije koncizno rekao, kako su prenijeli naši mediji, da „Vučić učlanjenje u EU
gradi na lažima“. Pa se po internetu građani pitaju, zašto se politečki lideri regiona
pompezno sastaju po nekim forumima i samitima regiona, kada je na Balkanu laž
osnovni gradivni element „politike“.
Trebaju li građani
Balkana biti sretni, zbog te staronove garniture političara koji su naučili
hodati krivudavim stazama? Taman što uhvate jedan pravac, a oni se penju nekud
drugo, ka nekoj novoj obećanoj zemlji.
Tako je i kod nas. Dok
su se na jednoj strani društvene zbilje odvijale socijalne tragedije: loše
privatizacije i propast mnogih državnih fabrika; na drugoj strani je cvetao
kriminal na visokom nivou, korupcija koja je
uzela maha i u politici, „političko“ zapošljavanje, „kupovina“ glasova. Ipak,
za svo to vrijeme smo se naslušali raznovrsnih patriotskih podviga i državnih
uspjeha.
Zato, ne treba
kriviti samo političare, jer jedan dio građana uporno zaboravlja prošlost, ali
i vrijedna iskustva stečena dobrim vaspitanjem. Padom sistema vrijednosti i
gušenjem kulture i umjetnosti pokušava
se sve pretvoriti u malograđanštinu. A malograđanštini glas razuma ne dopire ni
do ušne školjke, već se pod uticajem veće sile odbija kao od praznog lonca. Ona
traga za nečim samo po mirisu.
Ali, ako suštinski sagledamo sve te nedaće društva, koje su nam se dešavale zadnjih decenija, trebali
bi i da utvrdimko i njinog zajedničkog imenitelja na tim krivudavim putevima
naše vlasti. A to je, u pravnom smislu (po Rudolfu Jeringu³), utilitarizam.
Ipak, u politici taj termin ima najgoru konotaciju, Od etiketiranja te vrste smo se prije
tridesetak godina zgražavali, jer je u politici taj termin značio „težnju da se
u svemu traže samo sebični lični interesi“, odnosno, koristoljublje, što je za
sociološki napredno društvo
katastrofalno. (Sama riječ „koristoljublje“ ima lokalni značaj, i može biti
odraz zavidljivosti.) Ali, danas smo i sam taj pojam zaboravili, u vrijeme kad utilitarizam
kod nas doživljava „renesansu“, odakle lako prelazi u subverzivno djelovanje i
kriminal. U potpunosti je izbačen i iz upotrebe u našim akademskim krugovima. O
njemu se ne uči ni na fakultetima. Akademije nauka su, na neki način, i savjest
društva, ali ne ukazuju na tu pojavu. Politički analitičari i NVO sektor ga
preskaču, je se kao korisnici tuđe pomoći neki prepoznaju u njemu.
Tako je utilitarizam
postao normalna pojava u našem društvu. Kao neko ultra načelo budućnosti čemu se
vječito težilo. Zapravo, iznenadna konfornost koju je donijelo vrijeme praktičnosti
digitalizacije, i laka dostupnost pośedovanja
automobila, stvorila su kod velikog dijela profanog građanstva zabludu da je
sve to skupa došlo u istom paketu u vremenu koje treba slijediti po tom
obrascu. Po nasumičnom subkulturnom obrascu profanosti svega i svačega, pa i
prostitucije etike u sumraku kulture, koju odomaćeni autsajderi medija u svemu
promovišu.
Da bih provjerio ove
činjenice, upitao sam jednog svog starog prijatelja, koji prati medije, pa je
dobro obaviješten kao novinar u penziji, da li je u zadnjih trideset godina čuo
tu riječ iz naših medija? Rekao mi je da nije.
Zapravo utilitarizam
sve objašnjava, jer kada se kroz prizmu sebičnih interesa uđe u politiku, onda
se sve nedaće društva kroz nju mogu sagledati. On se lakše širi od bilo koje
epidemije, i zadržava u nedogled ukoliko ne postoji vladavina prava.
Politika ima svoju
psihologiju predstavljanja i tehničke je prirode, a individua i svoju mentalnu
usmjerenost, koja je lična. Spoj ta dva elementa kod utilitariste stvara kontroverznu
dvoličnost predstavljanja: javnog nastupa i tajnog ponašanja. Da bi se
prikrile, takve suprotnosti iziskuju obmane. Zato se utilitarizam rado krije
iza paravana zvučnih obrazaca nacije i države, ali i vjere, jer ta zvučnost
skreće pažnju sa svega ostalog. (Na utilitarizam gledaju, kao da je od Boga
dat, neki svještenici Srpske crkve u Crnoj Gori, jer zauzeli su crkve koje su
naši državljani gradili, a imovinu i korist pripisuju svojoj državi, što je van
svih hrišćanskih pravila.)
Bez odgovornosti pravnog sistema ona se
razvija na štetu društva, a ne sankcioniše kao u razvijenim zemljama Zapada. A
ne sankcioniše se jer je i ta karika društva pod njegovim nadzorom. Ona mu je
od veoma velike važnosti, jer mu daje neophodnu sigurnost. A kad je postigne, i
njegova bahatost poprima misionarsku važnost.
Koristoljublje daje
agilnost i polet u „političkim“ aktivnostima, a privilegije veliki ośećaj važnosti, nikako odgovornosti. (Tako „vlast kvari
čovjeka“.) Te, stoga i vladavina prava nije moguća pod takvom upravom. jer su
uvijek pred njom „od izvora dva putića (koji) vode na dvije strane“.
Utilitarizam i od
političke stranke pravi sektu poslušnika i „penjača“. Njin program je fiktivan,
ali i kao takav promjenljiv i zavistan od individualniog hira, i procjene
ličnog interesa. Pa je za očekivati da će nam i EU postati neprijatelj u nekoj
budućoj prostituciji etike.
--------
¹Rimski biograf i istoričar Svetonije Trankvil, je u svojim hronikama
naveo da je Domicijan svakoga dana po nekoliko sati lovio muve.
²Jeste da se burni događaji na Balkanu, proteklih decenija, mogu
uporediti i sa koncetričnim krugovima
kompozitne forme Homerove Odiseje, đe postoji niz stepenovanih problema, u
kojima glavni junak, na kraju, savladava i samu ironiju vremena. Ali, još uvijek
smo skloniji primamljivim lokalnim „sapunicama“ đe se taj niz koncetričnih
krugova, nemuštih događaja, samo paradoksalno širi i patetično produžava, iz
sezone u sezonu, zavisno od gledanosti a ne kvaliteta i etičnosti, jer to po
utvrđenom scenariju odgovara rediteljima, kao i glavnim junacima, zbog kojih
(takve serije), neke države i postoje. Bolje to, nego tražiti novi posao, ili
državu u kojoj bi se tako komotno ośećali, sa znanjem i navikama koje imaju.
Ali ti glavni
junaci su se, u našem slučaju, previše osilil, baš kada su od sapunice trebali
preći na internacionalno ozbiljnije teme. Ponašaju se tako kao da su samo
prepisivali poglavlja nekog svjetskog bestselera, dok je sve išlo glatko, kao
podmazano lojem. Kad je trebalo štivo sprovesti u djelo prestala su
interesovanja, ali se improvizacijom pred publikom prikriva da nijesu naučili
ostatak teksta, pa je i knjiga ostala otvorena. Te stoga i ostali
nepripremljeni za dalji tok radnji i dijalog sa režijom iz Evrope. Uzalud su im
i sufleri.
³Dakle, filozofsko gledište korisnosti, izvedeno iz Bentamovog etičko političkog učenja o
„postizanju najveće moguće sreće najvećeg mogućeg broja ljudi“, prelazi u
pravno shvatanje koje za cilj ima „samo da zaštiti izvjesne interese, a ne da
ostvari neku višu pravdu“.
No comments:
Post a Comment