Piše: Bratislav Bato Medojević 06. 01. 2013.

Ali, ima i neke jugoslovenske simbolike u Strazburu,
jer se tamo nalazi najstariji spomenik francuskog jezika, Strazburška zakletva
iz 842. godine, položena između dva brata, Ludviga Njemačkog i Karla Ćelavog,
koji se bore protiv trećeg brata Lotara. Ludvigova zakletva je na
staronjemačkom, a Karlova na vulgarno romanskom, budućem francuskom jeziku.
Zapravo, Srpska crkva kojoj se pridružila i Srpska vlada
tražile su od suda u Strazburu povraćaj crkvene imovine od države Crne Gore,
izostavljajući pri tom jednu „sitnicu“, prava Crnogorske crkve. Razlog takvog
tutorstva leži u smislu nacionalizovanog pravoslavlja koje je suprotno
ultramontanizmu, što obesmišljava cio sudski postupak. Tome je razlog više, što
se početkom dvadeset prvog vijeka, našao Neko iz vlasti da svu crkvenu imovinu
Crne Gore, koja se oduvijek vodila kao državna svojina, prenese u vlasništvo
Srpske crkve. Po toj prirodi stvari, da bi opravdala smisao svog postojanja na
tlu Crne Gore, Srpska pravoslavna crkva mora da negira crnogorsku naciju, pa je
pred Strasburškim sudom time izostavljena i njena crkva.
Tako su ovim gestom Srpska crkva i vlada, na međunarodnoj
sceni otvoreno istupile kao kakva kolonijalna feudalna vlastela srednjeg
vijeka i tutori, otkrivajući svoje prave namjere da pod patronatom svoje
nacionalne crkve i pravoslavlja žele imati u svoj posjed i kontrolu susjedne
države. A to pravo je nametnula još unutar ujedinjene Jugoslavije, pod svojom
kraljevskom krunom, kada je koristeći tu prednost poništila crnogorsku
državnost i njenu crkvu. U stvari, iskoristila je plodove nemanićki stare
osvajačke ambicije koje su širile dogme u neuko crnogorsko pučanstvo, da
je sve ono što je preuzela od Vizantije: pravoslavlje i ćirilicu - srpska vjera
i srpsko pismo. Te svoje ranije dogme poslužile su kao idealno tlo za mnoge
nacionalističke interese koji su eskalirali početkom i krajem dvadesetog
vijeka. Ali, taj feudalni zanos Nemanjića koji usvojenu religiju nacionalno
boji i predstavlja drugima kao svoju, traje i danas. I danas „srpska vjera“ ima
za cilj prisvajanje duhovnih i materijalnih dobara Crne Gore,
osporavajući time njena glavna identitetska pitanja i državnost. Tako da ni
danas crkveni hramovi nijesu Božji, pravoslavni, niti bilo čiji već „srpski
hramovi“ koji su imovina susjedne države. Pa su, izgleda, u prošlosti stalno
dolazili Srbi ovamo da nas pomažu izgradnjom hramova, kao danas što dolaze da
beru grožđe i budu konobari na primorju. (Kada su pitali jednog cetinjanina
kolikav spomenik bi trebalo napraviti Crnogorcima za pomoć koju su činili
Srbima u prošlosti, rekao je da ni najveće svetske banke ne bi imale toliko
novca da ga plate. A, kada je bio pitan kolikav bi spomenik trebalo napraviti
Srbima za sve ono čime su pomagali Crnoj Gori, on je rekao, da bi izgradnju
takvog spomenika, od svoje skromne penzije, mogao da izfinansira i on sam.)

Tek mnogo kasnije, 1920. godine, Srpska patrijaršija biva
obnovljena. Važno je iz tog vremena pomenuti da je u Hrvatskoj postojala borba
protiv vlastele, kada je i pogubljen njen najveći nacionalni heroj Matija Gubec,
1573. godine. Njega je na mučeničku smrt, krunisanjem užarenom krunom osudio
biskup Jurja Drašković. Ipak, Hrvati ne zaboravljaju svoju prošlost, pa je i
prva Hrvatska rok-opera, sa Josipom Lisac, posvećena Matiji Gubcu, a kod nas je
Lješkopoljsku bitku Njegoš pripisao Crnojevićima u poemi „Sinovi Ivanbegovi“,
smjestivši je time sto godina ranije; dok je u „Gorskom Vijencu“, kao istragu
poturica, pripisao svom pretku vladici Danilu, kao prvi otpor Crnogorske
mitropolije prema Turcima, što je skoro sto godina kasnije. Time je napravio
pometnju u percepciji kod crkvenih otaca kojima su gusle bile jedini časovi
istorije.
Čovjek je bez vjere besmislen, kao što i sa njom može biti
naivan i glup. Vjera je, svakako, jedna od najvrednijih psiholoških fenomena
čovjeka jer vuče napretku, humanosti i pravičnosti, što nije uvijek bila
osobina svim vjerskim institucijama kroz istoriju. A nekima ni danas, zbog
sukoba sa realnošću ovozemaljskih interesa kojima je znala da podlegne, što je
uvijek dovodilo u sumnju njene osnovne postulate na kojima je izgrađena. Pa bi
se moglo i reći: da tamo đe nema pravičnosti, nema ni Boga, kao što: đe ima
iskrene vjere u Boga, vlada pravičnost. A želja za pravičnost je dizala ustanke
i protiv crkve koja nije imala mjeru u svom bogaćenju. Jer, i Hrist se odrekao
svih materijalnih dobara, a svoj život podredio bezrezevnoj pomoći ljudima.
Buda, iako je imao materijalistički pogled na svijet, na samrti je
izjavio da ništa u šaci nije ostavio za sebe, kao i mnogi velikani koji su
čovječanstvu ostavili velika djela. A, Bog nije nacionalna izmišljotina, kao
što je i obraz planetarna - internacionalna kategorija, jer psiha je veliko
prostranstvo a etika u njoj posebna, uzvišena kategorija. Žalost nosi samo
egoizam i puko bavljenje samim sobom.
Ni tu prekomjernu želju crkvi za veća materijalna dobra i
moć ne moramo učiti od drugih, jer smo je imali u svojoj prošlosti na Balkanu,
i to baš u vrijeme dvjestagodišnje vladavine dinastije Nemanjića koji su uz
pomoć crkve ubirali velike prihode. Tada je, i ako proglašeno za jeres od pape
i nemilosrdno progonjeno od Nemanjića, bosansko bogumilstvo proširilo preko
granica Bosne još 1234. godine, a uticalo je i na kasnije nastali viklifizam i
husitizam u Evropi. Bogumili su bili za širenje hrišćanske vjere i etike, ali i
protiv sticanja materijalne koristi crkvi, što je postao najveći razlog njinom
uništenju. Posle njega je još krajem četrnaestog vijeka Gvalterije iz Engleske,
propovijedao (viklifizam) u Splitu i zabranjivao ljudima da plaćaju bilo kakav
zakup crkvi i poricao crkvi pravo da pośeduju imanja i da ubira s njih bilo
kakve prihode, jer im to hrišćanska vjera zabranjuje. Splićani su prestali da
plaćaju zakupnine crkvi, a digli su i ustanak protiv jednog dijela pohlepnog
gradskog plemstva koji je 1398. srušio vladavinu oligarhije i 1402. doveo na
vlast koaliciju puka i predstavnika siromašnog gradskog plemstava.

Istorijska iskustva najbolje govore istinu o ljudskom
društvu, a ona su glavni element saznanja svakog suda. Vjerskim institucijama
je posao sasvim drugačiji. Tako i Dostojevski kroz Ivana Fjodoroviča
kaže: „Kompromis između države i crkve u takvim pitanjima kao na primer o sudu,
po mome mišljenju, u potpunoj i čistoj suštini svojoj nemogućan je.“ Moguć, ili
nemoguć, dok je Srpska crkva gromoglasna, naša država ćuti i ako nije riješila
svoja identitetska pitanja, niti uslišila bilo kakav zahtjev Crnogorske crkve,
pa ni sada kad se nalazi na putu ka civilizovanoj Evropi u kojoj su sva ta
pitanja odavno riješena. Ono što najviše brine je „mudro“ ćutanje akademika i
intelektualaca, koje, poput nekih novinara na državnoj televiziji ponekad
vidimo sa narukvicama protiv uroka. Izgleda da je naš mentalno-socijalni
problem više mentalni nego socijalni pa ga je teško opisati, ne zbog
toga što je složen, već što je suviše prozaičan.
Religija je odvojena od države, a kao da se radi na tome da
to bude istina i znanje.
No comments:
Post a Comment