Piše: Bratislav Bato Medojević 03. 04. 2019.
Da li se stanje u
društvu može normalizovati time što će postojeća vlast ignorisati svoju sramotu
„koverte“ i ogromno nezadovoljstvo građana na protestima ili je to znak njenom „zdravom
krilu“ da odlučno krene u promjene koje bi oslobodile zarobljene institucije
sistema, čime bi opravdale poljuljano povjerenje i svojih glasača. Reklo bi se, ni jedno ni
drugo dok se god M. Đukanović čvrsto krije iza partije s kojom je odlučio da
zajedno potone u sramu. (Što da ne i partija je korumpirana novcem građana,
tako da su i neki ministri na 20 platnih spiskova. Kud ćeš boljeg biznisa u
ovako ojađenoj državi.)
Krma se uveliko
klima a agonija traje, pa svakim danom produžavanja njegove ostavke bliži je
potonuću cijelog broda, jer sramota koju podnosi njegova partija, u svijetu i
kod nas, je sve veća, kao voda u štetnom brodu koji tone. U tako ogoljeloj
situaciji na suprotnim stranama, kao nepomirljive suprotnosti po svojoj prirodi
i značenju, se nalaze partijski profiteri vlasi i građani sa opozicijom.
Naspram otkrivene
sramote, koja pokazuje svu trulež vlasti, probudilo se dostojanstvo poniženih građana,
ili kako kažu iz EU „dobar potencujal države“.
U svemu tome Premijer
Duško Marković je, po savjetima iz Evrope, odustao od verbalnog zastrašivanja građana,
ali ne i od dvoličnosti u praksi i svojih komentara, prihvatajući ulogu i klovna
koji treba da umiri „glasače“ sa „dušebrižnim“ praznim pričama i stimovima u
korist šefa partije. (Kako kažu: U javnim nastupima nedostaje mu još nacrtana
krokodilska suza na licu.) Prije neki dan, (bez onog kako?), je saopštio i to da će „zaustaviti odlazak
talenata u druge zemlje“. (A šta sa ostalim normalnim narodom koji odlazi? niko
ga nije pitao, pa smo ostali uskraćeni za odgovor.) To saopštenje je na
partijskom servisu zvučalo „važno“, važnije od svakog ishoda i realnosti, pa ga
je turbošundićevski servis papagajski reemitovao, kao kakvu mantru, čitav dan. Toj spasonosnoj
„mantri“ je bila posvećena i posebna emisija , na poseban način: u „Okvir“ Z.
Lekovića, bez Z. Lekovića. Ali, i bez kompetentnih, za tu temu, sociologa koji
bi utvrdili razloge tog dešavanja, jer bez uzroka se ne mogu sagledati
posledice. Dakle, nije riječ o nekoj propagandi, iza koje uvijek stoji neka ideologija, već klasična
prevara, koju istina ne zanima. A
prevarama se bave prevaranti radi lične, uskosopstveničke koristi, shodno
izopačenostima korumpiranog društva.
Sam početak takvih
emisija zapahne takvim smradom izopačenosti da odmah odustajete od gledanja,
bez obzira što radoznalost može da istrpi mnogo šta, pa i glupost, da bi je prozrela
do kraja.
Kao prvo pobrkaše
pojmove, kao i Premijer, valjda zbog srodnosti mentalnog sklopa. Priznajem, na
prvo pominjanje termina „talenat“, bio sam u zabuni, dok ne dođe drugi dio
rečenice koji se odnosi na školovane kadrove preduzetništva. Kao da samo oni
odlaze, pa su sa takvom „sasvim bezazlenom“
nadri-temom željeli „prosvijetlili“ gledaoce da takvi trebaju da se bave
privatnim biznisom, u zemlji propale
svake vrste privrede osim ugostiteljstva, trgovine i poljoprivrede (konobara,
piljara, čobana i DPS aktivista). Drugim riječima:trebaš otići van, zaraditi
gomilu novca (po mogućstvu i slavu), pa se vratiti ovamo da te pelješimo, kao
Duška Kneževića. Prvo na rate a onda u cjelosti. A što se tiče talenata, mi ih
ovde ne razvijamo, već samo sahranjujemo. Pitanje je da li uopšte i razumijemo
termin „talenat“. Zato, sluđeni posledicama kupovine glasova, i kad ne možemo
objasniti nečije neopravdano bogaćenje kažemo: „ima talenat za biznis“.
I po kom sistemu
vrijednosti i kriteriju oni određuju „talente“ (kadrove) kada se zna ko su im uzori
i aktivisti kojima dodjeljuju apanže u
vidu nekih fiktivnih poslova, (pa su tako i najveći plagijatori počastvovani na
visokim društvenim funkcijama i
priznanjima). Ostali su svedeni na prosjački štap kakav ni „izbjeglice“
nijesu imali, pogotovo ako su bili u službi vlasti i bliskog joj biznisa. Otud
i kilometarske kolone mladih koji traže spas i utočište daleko od domašaja
„pažnje“ DPS-a i Premijera. Zapravo, oni čine i uslugu Zavodu za zapošljavanje
koji se hvali smanjenju nezaposlenosti.
I, gle čuda, uzroci
odlaska talenata iz zemlje su zbog „političkog zapošljavanja“, nepotizma,
korupcije i kriminala usko veznog sa vladajućom granom DPS-a, na kojoj se
nalazi i Premijer. A to su upravo razlozi zbog kojih mu opozicija i građani na
protestima #ODUPRISE traže ostavku.
Ali, dubinski, o
svemu tome najbolje govori podatak da je Ministarstvo kulture Samostalne
umjetnike, koji se profesionalno bave isključivo svojim poslom, (odnosno,
talentom), a nijesu u službi vlasti, (korupcije, nepotizma i partijskog
zapošljavanja), sveli na najniže grane. (Depesesovaca nema u samostalne
umjetnike jer su na isplatljivijim angažovanjima.) Upravo one koji u tom
ministarstvu trebaju biti privilegovani u odnosu na sve ostale (šumu pravnika isključivo
vladajuće stranke: direktore, sekretare, načelnike, referente, šefove...). Njima
je pomenuto ministarstvo od 2013. godine, u vrijeme Źage Mićunovića, tajno, smanjilo
doprinos za Fond PIO, na najmanju mjeru, izjednačivši visokoškolce sa
neobrazovanim ljudima koji rade u komercijalnim djelatostima. (Sa godišnje 8
700 bruto fiktivne zarade su smanjene na 5 200 eura.) Takva diskriminacija struke,
i to od strane Ministarstvu kulture, koliko mi je poznato, ni fašistima nije
padala na pamet, jer u tome nema ništa ljudskog a ne umjetnički podsticajnog. Sa
niskih 3 000 eure godišnjih doprinosa za Fond PIO, smanjili su na 1 800, tako
da mladim talentima penzija jednog dana može iznositi 130 eura. Moja je 195
eura. (Umjesto da se sa godinama uvećava, moj LK je 2003. umanjen je sa 1.49 na
1.00; da bi 2013 bio sveden na 0.60.) Eto im evropske budućnosti. Ne daj bože
da ih kakva bolest natjera na prijevremenu penziju. U matičnoj kući, tolika
devalvacija struke i spreme, bez znanja korisnika, je potpuno nevjerovatna
stvar! Pored tolikih pravnika takav mizerluk, kao da nema veze ni sa čim osim suludog
hira nepismenog zakonodavca (koji možda sebe smatra i božijim), nad stvaraocima
zbog kojih ministarstvo i postoji. (A loša briga prema kulturnom nasleđu je
posebna i dugačka priča.)
Davno sam pisao o tome kako je Berlin to
riješio, da bi stimulisao kulturu i stvaralaštvo u umjetnosti, ali naše ministarstvo
je to potpuno preokrenulo naopačke.
Mladi stvaraoci u svemu
tome mogu zahvaliti i partijskim aktivistima u brojnom savjetu ministarstva sa
titulama „istaknuti kulturni radnik“ i dobitnicima Trinaestojulske nagrade,
koje su dodjeljivali i nekim ministrima. (Pa izgleda da ministarstvo služi samo
za njihovu korist, dok je sve ostalo dekor.)
Ipak, iako je samostalnim umjetnicima LK (lični
koeficijent) smanjen na 0,60 centi, nije da ih ova vlast baš ne cijeni jer ako
žele iznijeti neko svoje umjetničko djelo iz zemlje, moraju platiti stotinak
eura za dozvolu (Zavodu za zaštitu spomenika kulture), uz obavezu da ga moraju
vratiti, (vjerovatno, pred nos lešinarima, kao lak plen za male pare).
Ali i zašto
bi svoja ostvarenja iznosili ili
stvarali van zemlje, kad ih mogu
deponovati u Narodni muzej, kome su zadnjih decenija kleptomani vlasti pokrali
na hiljade muzejskih eksponata, što je samo moguće u ološokratiji, kojoj
imponuje tuđe siromaštvo pa u te svrhe gradi samo vlastite pozicije.
To je ta
„dušebrižnost“ za talente, Premijera koji je nekad u vrhušci bio i Ministar za
kulturu kome nije zasmetalo takvo stanje, jer ga nije pokušao ni ispraviti. A
to su činjenice a ne prazna priča da bi se sakrilo stvarno stanje, poput
pokradenih izbora, pa i Migove „koverte“, od koje ispade „poseban slučaj“ kao da je novac uzimao
za sebe a ne za partijsku kupovinu hiljade drugih nesrećnika. (I zašto skrivati
stvarno stanje zbog pojedinaca ako se imalo ima časti i dostojanstva pred Bogom
i ljudima?)
A šta tek reći o
zabranama za štampanje knjiga koje
opisuju stanje u kulturi i umjetnosti u Crnoj Gori. Moje četiri knjige godinama
je zabranjivalo finansirati Ministarstvo kulture, pa i u periodu kada je na
evroatlanskom putu Premijer D. Marković bio na njegovom čelu. (Uzaludne su bile
i preporuke pokojne Olge Perović.)
Pored odsustva
finansijske pomoći Ministarstva kulture za organizovanje izložbi, mladi talenti
mogu očekivati da im se i Zahtjevi za izložbom, upućeni galerijama, nekim čudom
gube decenijama, pa ostaju i bez odgovora. Tako, posebno, mladi umjetnici gube
mogućnost i za bavljenjem stvaralaštvom
a ne šansu da budu „talentovani“, i da se za njih čuje makar u zemlji u kojoj
žive. Čuvaju ih u trapu, kao krompire, za neko drugo vrijeme, kad ih partijska
knjižica DPS-a može prosvijetliti. I u ULUCG-u je decenijama ista vrhuška
daleko od njenog članstva koje ih po zakonu treba da bira. Otud odsustvo u
reševanju bilo kakvih problema mladih talenata, zato je Ulica slobode u
Podgorici postala jedino mjesto okupljanja koje otvara mogućnost rješevanja
njine bolje budućnosti.
Ali, važno je da
nam je Premijer i dalje, pred kamerama, u raspoloženju kao da je na Wimbledonu
prilikom uručenja nekog trofeja, a ne u Vladi stvorenoj na sramnoj aferi
„Koverat“ i „Državni udar“, koju
vještački održavaju u životu nacionalne stranke, kao u vrijeme neke strane
okupacije, a ne u građanskom društvu sa građanskim strankama.
Zbog zarobljenih
institucija sistema, upravo se u Ulici Slobode, brani Ustav, čast i
dostojanstvo Države, jer tamo, zasijeda Velika skupština sveopšteg naroda Crne
Gore, koja želi odbaciti svaki kamen spoticanja na putu ka Evropi.
No comments:
Post a Comment