Piše: Bratislav Bato Medojević 12. 12. 2012.

Kultura je bez stvaralaštva mrtvo slovo na papiru. Ali ta
mrtva slova odniješe sav novac namijenjen za kulturu, a kultura posta inprovizovano
polje sa prljavom frazeologijom partijskih
i rodbinskih veza. Vjerujem da više potroši novca neki drugorazrdni fudbalski
klub nego li svo crnogorsko stvaralaštvo. Shodno važnosima je i minutaža na
televiziji i prostor u svim medijima. Posle najava utakmica i konferencija za
štampu po dvojica reportera prenose utakmicu sa nekoliko kamera, treći je u
studio sa guslama i gostima a na likovnim izložbama niđe niko, niti iko od te
struke novinara umije napraviti svoj komentar kao poznavalac umjetnosti. Ipak,
obaviješteni smo da svega ima, pa i pozorišta, jedino se ne događa umjetnost i kultura.
Zapravo, povremeno se događaju i one u izložbenim prostorima galerija, samo im
je adresa nepoznata, ili su na skrovitim i nedostupnim mjestima. Ali, dobro je
što se đeca iz škola tamo ne vode kao u civilizovanom svijetu, obesvisla bi od
značaja umjetnosti i nekih novih razvojnih mogućnosti u njoj. (S toga, sve je u
kolotečini beskonačnog odugovlačenja postalo besmisleno da ni ovaj tekst ne
može imati nikakvu svrhu na već pripremljen teren centara za osmišljeno
ispiranje mozgova.) Toliki muzeji i galerije, sa enormno zaposlenim osobljem
koje redovno prima platu svakog mjeseca, (neki i stanove), i likovni stvaraoci
koji za sav trud za nekoliko godina svog
stvaralaštva dobijaju loš katalog od galerije u kojoj na smjenu tokom izložbi
dežuraju uposleni magistri i doktori struke
sa zadatkom da otvore i zatvore vrata kada uđu ili izađu, kao da sprovode
strategiju Karađorđevića. Skupo plaćena važnost koja iźede i sva ovogodišnja
sredstva za sufinansiranje stvaralaštva, pa je ostalo na ministru da ponekoj
partijskoj svojti tajno doturi štogod, zbog čega su mnogi stvaraoci
profesionalni beskućnici, prinuđeni da se snalaze kako znaju i umiju za minimum
prostora za rad i stvaranje društvenog blaga. (A koliko se obrazovanje isplati
govori primjer iz intervjua, kada je jedan mladi bespomoćni umjetnik, kao kakva
koleteralna šteta, izjavio na radiu, da se okrenuo poljoprivredi jer je bez
sredstava za život.) Ali, ako bi u svojoj struci više radili, više bi smetali. Postupnim
nestajanjem privrede nestajao je i srednji sloj, koji je važan faktor svakog
zdravog društva. Režimu trebaju poslušni
podanici, a stvarno znanje, vrednosni sistem i pravda partijskim koruptivnim
manipulacijama gube svrhu. Eto i razloga zašto u „antibirokratskoj revoluciji“,
oni koji su u službi birokratije kupuju diplome, magistrature i doktorate, a
mizerišu svako stvaralaštvo, ukoliko nije od miljenika nekoga iz vlasti.
Umjesto da rade kao servisi u službi građana, od ministarstva do galerija
stvorio se neprirodno veliki birokratski kordon biznis „moćnika“ na suprot obespravljenog
stvaralačkog potencijala podanika. Oni su, radi ličnog biznisa, postali
barijera između stvaralaštva i publike kojoj je namijenjeno. I samo što oni
tutnu pod nos narodu to se jedino može mirisati, - „umjesno“, kao što su im i ostvarenja
najljepših boja lični interesi.

I po stanju u kulturi, izgleda da je dobro došao svaki onaj
ko nije nizašta. Mnoga kulturološka udruženja i stvaraoci su u njoj najsporednija
stvar. Postaše najvažniji državni biznismeni kao jedini nosioci razvoja. Mnoge
udružene radnje uništavale su ovih godina što su god stigle, pa zašto ne bi
stvaralaštvo i kulturu. Ali, koliko stvaralaštvo može biti bez granica, toliko
i birokratska mržnja i spletkarenje prema
njemu. Ilustrovaću jedan skorašnji
primjer, tek radi objašnjenja prirode njinog funkcionisanja.

Ali, da bi se objasnio nivo i dostignuće gore pomenute rečenice
ipak treba jasniji i određeniji sadržaj činioca udruženog rada, pa ću početi
redom.
Mada se dolaskom Fondacije Petrović u Galerijski Dvorac
Petrovića prostor za izlagačku djlatnost
Centra savremene umjetnosti smanjio, direktor ovog Centra, pravnik po struci,
Milenko Damjanović je u kratkom vremenskom roku uposlio četiri istoričara
umjetnosti, odjednom - kao da ih je jeftino našao na buvljaku. Niko od njih
nije učestvovao u prvoj Monografiji ove
ustanove koja se odnosila na njene muzeološke sadržaje i kvalitete, što znači
da njina stručnost nije bila od primarne važnosti za posao. Među njima je glavni
kustos izlagačke djelatnosti Petar Čuković. Umjetnički direktor je Ljiljana
Karadžić koja je to postala samo posle tri godine radnog staža u ovoj ustanovi.
A kakav je to stručnjak kad se može reći da ne poznaje ni najelementarnije
stvari iz oblasti likovne umjetnosti. Za to je dovoljan jedan konkretan primjer
za koji i đeca znaju: ona izričito tvrdi da je
prvi slikarski materijl čađ (gar) neslikarski materijal. A kako može
biti neslikarski materijal kad se od njega prave boje i tuš, to valjda zna samo
njena dugo isčekivana diploma. Ali, i sam pojam izričitosti je usko povezan sa
njenom karađorđevskom nadležnošću. Uz
nju je i Milica Radulović, istoričar umjetnosti kao važan član ove komisije, koju
formiraju i ona dva prethodno pomenuta „kreatora“ kulture. Pored njih komisiju
čine i likovni umjetnici koji su uposleni u ovoj ustanovi.
Da li zbog odobrovoljenja za ono što moraju raditi protiv
svoje volje, ili davanja veće važnosti komisiji CSU-a, skoro je Marina
Radulović u „Pobjedi“ objavila dvije, uslovno
rečeno - reportaže iz ateljea svojih koleginica, ali i članova konkursne komisije,
slikarke - Biljane Keković i grafičarke - Milene Mijović Durutović. Što otkriva široko polje djelovanja ove
komisije i njima nadležnih, jer, umjesto da se pretstavljaju umjetnici povodom
otvorenih izložbi, u sklopu njinog trajanja, to se bez povoda (po simpatiji) čini
sa onima koji nemaju svoju organizovanu izložbu, (kao po nekim dobro utabanim
stazama udbe). Ali, bez obzira na kvalitet bilo čega, izgleda, da je najvažnije
izaći u novine, ili druge spriječiti u tome. (Ne znam zašto ali sam, izgleda, u tom tekstu
Marine Radulović prepoznao rukopis Milice Radulović, pa je u prvom tekstu koji
sam napisao došlo do permutacije u imeninima. Kakva koincidencija! – rekao bih.)
I kao što kaže Dostojevski da čovjekova soba objašnjava
njegovu psihologiju tako se i Marina hrabro, na samom početku svojih tekstova,
isključivo i „ozbiljno“ pozabavila izgledom ateljea koleginica, ali jedino što
saznajemo o tom važnom radnom prostoru kod Keković je to da je „veliki“ prostor,
osvijetljen; da su u njemu naslagane „ogromne“ slike i da ima divan. Sve ostalo
u njenom „profesionalizmu“ treba da se podrazumjeva, (ali kao uvreda čitaočeve
inteligencije zaslužuje kraći opis). Zvučne rečenice teksta i još koješta ne
odgovaraju istinitosti priložene foografije ateljea, pa bi iz Estetike, Teorije
prostora i Vizualne kulture, kojih, očito, nije imala na fakultetu, dobila po
nula poena. Razlog je jasan i sadržajan. Iz Estetike je propustila u tom tekstu
da kaže kojim slikarskim pravcem se umjetnica bavi. Ipak, ostalo mi je „nepoznato“
kako je njen, slikarkin, tašizam objašnjavala, jer sam izgubio volju za daljim
čitanjem teksta. (Uzgred, za tašizam nije potrebno akademsko zvanje, ni
znanje.) Ta zvučnost: „veliki“ prostor i „ogromne“ slike otkrivaju nejasnog,
suvog, sterilnog i konfuznog iterpretatora. Ogroman prostor podrazumijeva
visoku tavanicu, makar toliku da u njega može komotno stati običan školski
štafelaj, a „ogromne“ slike podrazumijevaju prave hale. Kako „ogromna“ slika da
izađe na vrata obične kuće za stanovanje. Jedini dokument realnosti je objavljena
fotografija uz tekst koja prikazuje umjetnicu sa nasloženim slikama uz jedan
zid ateljea. Odnos veličina na njoj je jasan, čime i cio tekst dobija suvisli
iskaz i protivrječnost. „Reportaža“ koja demantuje samu sebe u slici (fotki) kod
jednog vizualca. Dakle, slike u dužini od dva metra daleko su od ogromnog, jer
tolike su i table za crtanje studija na iole ozbiljnoj Likovnoj akademiji, a za
bavljenjem tašizmom nije velik napor i da su od deset metara kao murali jer se
rade molerskim a ne slikarskim priborom, kao freske. Dakle, hladan, siromašan i
štur opis sterilnog, beživotnog ateljea, bez stvaralačkog naboja i akcije, toliko
važnog svakom stvaraocu. Ali sav taj prostor popunjava ona jeftinom i površnom
frazeologijom da zaustavlja svaku želju za daljim čitanjem, što je i znak da su
spisateljici bliži pomodarski časopisi a manje knjževni klasici. U drugoj priči,
bez ikakvih naznaka analize stvaralaštva ona umjetnika svodi kao predmet u svom
ambijentu. Tu se rađa i identitetska protivrječnost: kako je ta njena
koleginica koja je diplomirala na grafici, kod grafičara, dobila status
slikara, i kako je magistrirala na slikarstvu u Beogradu kod svog profesora grafike
na Cetinju? Je li ko razumio? Neobjašnjivo, kako akademski grafičari kod nje
postaju akademski slikari. Previše neartikulisanog htjenja i stvaranja konfuzija
za male proste stvari.
Na nekom višem nivou rasprava oni koji su po svom nahođenju svrstali
Bodlera u dekadentne estete, ostali su nejasni što zapravo za njh znači pojam
dekadentnost u estetici, jer ona prvenstveno znači izvještačenost koja se
javlja u sumraku kultura, ali su ustali protiv Tolstoja kada se istinski borio
protiv dekadencije u umjetnosti i kada je upućivao na to da umjetnost treba
uzdizati. Danas se u Crnoj Gori u likovnoj umjetnosti iskreno i vrijedno
stvaralaštvo sputava a dominira dekadentnost u svim vidovima. Ona se i potstiče
iz administrativnih centara moći kao kakav vid pomodarstva kojim se svaka šuša
može baviti. Zapravo, dekadentnost i jeste univerzalna kategorija, kao i
neznanje.
No comments:
Post a Comment